۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۲۳۹۷

مشخصه انحصاری واکسن ایرانی کووپارس / نتایج فراتر از پیش‌بینی‌ها در فاز اول

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران آخرین وضعیت کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس موسسه رازی را تشریح کرد.
مشخصه انحصاری واکسن ایرانی کووپارس / نتایج فراتر از پیش‌بینی‌ها در فاز اول
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، دکتر جلیل کوهپایه زاده، درباره آخرین وضعیت کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس موسسه رازی، گفت: فاز اول مداخله انسانی واکسن کووپارس از ۱۰ اسفندماه بر روی ۱۳۳ داوطلب آغاز شد و تا اواخر فروردین ماه به انجام رسید. اطلاعات تحلیل های اولیه بعد از فاز اول انسانی برای سازمان غذا و دارو ارسال شده است.
وی درباره نتایج این تحلیلها گفت: برآورد ما این است که این واکسن در همین فاز اول هم فراتر از پیش بینی اولیه توانسته قدرت ایمنی زایی داشته باشد و این امیدواری را ایجاد می کند که فازهای دوم و سوم کارآزمایی بالینی هم به خوبی انجام شود و این واکسن بتواند در زمینه مبارزه با کووید در سطح ملی مورد استفاده قرار گیرد.
کوهپایه زاده ادامه داد: پس از دریافت پاسخ سازمان غذا و دارو، امیدواریم فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس در دو گروه ۲۵۰ نفری که انتخاب و غربالگری اولیه نفرات هم با همراهی خوب مردم تا حدی زیادی انجام شده، برقرار شود. قاعدتا این فاز نیز مدتی را به دنبال خواهد داشت و زمانی را خواهد برد و امیدواریم تا آخر خرداد ماه و اوایل تیرماه این فاز نیز به نتیجه برسد. برای فاز دوم نیز تحلیل هایی نیاز است و پس از طی مراحل آن، مرحله سوم مداخله انسانی آغاز می شود.
کوهپایه زاده درباره پیش بینی های صورت گرفته برای تولید انبوه واکسن کووپارس گفت: پیش بینی ها این است که اواخر تابستان بتوانیم به بحث تولید انبوه برسیم؛ البته این در صورتی است که همه موارد به خوبی پیش رود و نتایج به لحاظ علمی قانع کننده باشد. از طرفی هم همه این شرکتها باید بتوانند تیراژ بالا در حد چندین میلیون در ماه را تولید کنند و این خاصیت و قابلیت هم تا به امروز در هر کشوری نبوده و امیدواریم این توانمندی در سطح کشور برای این چند واکسنی که مطرح هستند، ایجاد شود.
وی درباره تامین تجهیزات تولید انبوه واکسن کرونا در کشور گفت: تامین تجهیزات در حال انجام است؛ هم کووایران برکت و هم کووپارس در حال آماده سازی قراردادهایی با شرکتهایی هستند که یا با همراهی آنها یا با خرید تجهیزاتی بتوانند این زیرساخت را ایجاد کنند. این زیرساخت در حد تیراژهای چند میلیون در ماه در هر کشوری نیست و شاید زیر ۱۰ کشور باشند که این قابلیت را داشته باشند.
وی درباره دُز استنشاقی واکسن کووپارس نیز گفت: مشخصه انحصاری بودن واکسن کووپارس این است که بعد از دوزهای اول و دوم عضلانی، یک دز تدخینی هم دارد که در هیچ کدام از واکسنهای مشابه نه در سطح ملی و نه در سطح بین المللی نیست. این موضوع کمک می کند که به لحاظ تنفسی نیز ناقل بودن فرد تزریق کننده به حداقل برسد؛ به این ترتیب که از طریق بینی باعث شود انتقال ویروس از طرف این فرد به حداقل برسد. این هم از برتری های واکسن کووپارس ایرانی است.
به گفته وی، دوز سوم تدخینی واکسن کووپارس، در فاز اول انسانی در روز ۵۱ تزریق، انجام می شود.
وی درباره عواض این واکسن در فاز اول انسانی، گفت: عارضه در حد مختصر و قابل پیش بینی بوده است و همه واکسنها این علایم را دارند. در مجموع هیچ اتفاق عمده ای که مانع باشد، در فاز اول مشاهده نشد و به صورت مناسبی هم قدرت ایمنی زایی داشتند. اما طبیعتا باید این موضوع در جمعیتهای بیشتر و در فاز دوم و سوم هم تایید شود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما