۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳
کد مطلب : ۲۴۸۲

شناسایی ۱۳ دارو به عنوان گزینه های بالقوه درمان کووید-۱۹

محققان در بررسی جدید ۱۳ دارو را براساس عواملی مانند قدرت، مکانیسم عملکرد و ایمنی به عنوان بالاترین ظرفیت برای درمان خوراکی کووید-۱۹ شناسایی کردند.
شناسایی ۱۳ دارو به عنوان گزینه های بالقوه درمان کووید-۱۹
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، یافتن یک درمان قوی که بتواند ویروس کرونا را قبل از گرفتار کردن سیستم ایمنی بدن بیمار شکست دهد تا کنون یک هدف دست نیافتی بود اما اکنون تحقیقات جدید نشان می دهد که بیش از دهها داروی موجود یا داروی در دست ساخت می توانند این کار را انجام دهند.
محققان در این تحقیقات بیش از ۱۲ هزار دارو را در دو نوع مختلف سلول انسانی آلوده به کووید-۱۹ بررسی کردند. این داروها یا به تایید اداره دارو و غذای آمریکا رسیده بود یا از لحاظ ایمنی در انسان ها آزمایش شده بودند.
محققان از بین این داروها، ۹۰ مورد را شناسایی کردند که از تکثیر کووید-۱۹ حداقل در یکی از رده های سلول های انسانی جلوگیری می کند. در نهایت مشخص شد که از این داروها، عملکرد ۱۹ دارو با داروی «رمدیسیور» ( remdesivir ) هماهنگ بود و یا فعالیت آن را تقویت می کرد.
دکتر توماس راجرز استادیار بخش ایمونولوژی و میکروبیولوژی در موسسه تحقیقات «اسکریپس»  گفت: برخی از موثرترین استراتژی های ضد ویروسی «کوکتل هایی» است که در آن چند داروی مختلف برای مقابله با عفونت به بیماران داده می شود، مانند آنهایی که برای درمان عفونت های HIV استفاده می شود.
محققان گفتند از ۱۹ دارویی که نوید درمان کرونا را می دهند، ۱۳ دارو بر اساس عواملی مانند قدرت، مکانیسم عملکرد و ایمنی، بالاترین ظرفیت را برای استفاده به عنوان درمان خوراکی کووید-۱۹ نشان می دهند.
بر اساس مطالعه ای که ماه جاری در مجله Nature Communications منتشر شد، چهار مورد از این ۱۳ دارو - «هالوفانترین» (halofantrine)، «نلفیناویر» (nelfinavir)، «سیمپراویر» ( simeprevir ) و «مانییدپین» (manidipine )- مورد تأیید سازمان غذا و داروی هستند و ۹ داروی دیگر در مراحل مختلف توسعه قرار دارند.
این مطالعه نشان داد که ۲ داروی دیگر توانایی «رمدیسیور» را در سرکوب ویروس افزایش می دهند: این دو دارو یکی  «ریبوپرین» است؛  ترکیبی که به عنوان پیشگیری از تهوع و عفونت جراحی آزمایش شده است و دیگری «۱۰-دازاآمینوپترین» ( ۱۰-deazaaminopterin) یک مشتق فولیک اسید است.
پیتر شولتر رییس و مدیر عامل شرکت تحقیقاتی اسکریپس گفت: در حالی که اکنون واکسن های موثری علیه کووید-۱۹ در اختیار داریم، اما هنوز داروهای ضد ویروسی بسیار موثری نداریم که بتوانند از ابتلا به کرونا جلوگیری کرده و یا جلوی وخیم تر شدن این بیماری را بگیرند.
مرجع : خبرگزاری یونایتدپرس