۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۲۴۹۳
رییس شورای عالی داروخانه‌ها:

آیین‌نامه جدید، ١٣٠٠٠ داروخانه را ورشکست می‌کند

رییس شورای عالی داروخانه‌ها با تاکید بر اینکه نباید به داروخانه‌ها نگاه هایپرمارکت داشت، به آیین نامه جدید تاسیس داروخانه‌ها اشاره کرد و گفت: آیین‌نامه جدید، ١٣٠٠٠ داروخانه را ورشکست می‌کند.
آیین‌نامه جدید، ١٣٠٠٠ داروخانه را ورشکست می‌کند
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، مهدی زارعی، در خصوص چرایی مخالفت‌ها با آیین نامه جدید تاسیس داروخانه‌ها گفت: آیین نامه تأسیس داروخانه ها که اخیر توسط وزیر بهداشت بهداشت امضا و توسط سازمان غذا و دارو ابلاغ گردیده، از منظر حقوق اساسی و حقوق عامه داروسازان حاوی  تعارض و تناقض است و همچنین از نظر شکلی و ماهیتی هم دچار اشکالات اساسی است.
وی گفت: اجرای این آیین نامه موجب ورشکستگی حدود ١٣٠٠٠ داروخانه که در حال ارائه خدمات دارویی به بیماران هستند می‌شود و مطمئنا صدمات جبران ناپذیری به زنجیره توزیع دارو وارد خواهد کرد.
زارعی ادامه داد: واقعا جای پاسخ به این پرسش خالی است که آیا وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو با اراده قبلی و برنامه‌ریزی کمر به نابودی کسب و کار داروخانه‌ها بسته است یا اینکه یک بی‌تدبیری و خطای سهوی اتفاق افتاده است؟
وی گفت: متاسفانه نگاه کلی آیین نامه داروخانه‌ها نگاه اقتصادی و سرمایه محور به دارو و داروخانه است بجای اینکه خدمات محور و عدالت گستر باشد. در ابتدای این آیین نامه استناد به قوانینی ذکر گردیده که اکثر آنها در حیطه اختیارات قانونی وزیر بهداشت نیست بلکه از اختیارات هیئت وزیران است که نشان از عدم آگاهی تدوین کنندگان به قوانین موضوعه است.
وی با بیان اینکه دارو به عنوان یک کالای استراتژیک نباید در دستان چند سرمایه‌دار قرار گیرد و این جزو اصول اولیه برای سلامت شبکه توزیع دارو است، افزود: نگاه به دارو نمی‌تواند نگاه هاپیرمارکتی باشد؛ آن هم در کشوری که مرتبا در شرایط بحرانی قرار می گیرد.
رییس شورای عالی داروخانه‌ها افزود: متاسفانه سازمان غذا و دارو علی رغم اینکه خودش اساسنامه مصوب ندارد، خود تدوین گر ضوابط و مقررات و همزمان اجرا کننده و ناظر شده و این‌ها زمینه‌ساز برخی مشکلات خواهد بود. حاکمیت باید با وضع قوانین مناسب، اجازه چنین تعارض منافع به سازمان مهم و اساسی که با جان انسان‌ها سروکار دارد، ندهد.
وی گفت: اجرای آیین نامه مذکور باید متوقف شود تا با حضور ذینفعان از جمله انجمن داروسازان و انجمن‌های علمی و تخصصی داروسازی و سازمان نظام پزشکی و صاحب نظران دانشگاهی و متخصصان امر مورد بازنگری و تدوین قرار گیرد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما