۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۲۵۴۳
مسلمی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد:

لزوم جداسازی حوزه تجهیزات پزشکی از دارو

رئیس انجمن صنفی تجهیزات پزشکی کشور بر لزوم جداسازی حوزه تجهیزات پزشکی از دارو تاکید کرد.
لزوم جداسازی حوزه تجهیزات پزشکی از دارو
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، احمد مسلمی رئیس انجمن صنفی تجهیزات پزشکی کشور با اشاره مطالبات کمیته تجهیزات پزشکی اظهار کرد: بر اساس مستندات موجود در سالیان گذشته و با مشورت نخبگان و فعالان حوزه تجهیزات پزشکی برنامه‌ای تحت عنوان برنامه تجهیزات پزشکی تدوین شده تا در اداره دولت آینده مورد استفاده قرارگیرد.
او ادامه داد: محور‌های اساسی برنامه تجهیزات پزشکی دولت سیزدهم در چند بعد تدوین شده است. تغییر اساسی در نوع نگرش و تغییر حکمرانی، همچنین ایجاد سازمان مستقل برای مدیریت تجهیزات پزشکی در کشور تحت نظر وزارت بهداشت از جمله مطالبات فعالان این حوزه در کشور است.
 مسلمی بیان کرد: امروزه تجهیزات پزشکی یک فرصت بزرگ اقتصادی برای کشور از طریق تولید و صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی محسوب می‌شود. حوزه تجهیزات پزشکی باید از سازمان غذا و دارو مستقل شود. حوزه غذا و دارو بسیار وسیع است و خود دچار مشکلات متعددی بوده و سازمان غذا و دارو مشکلات و معضلات حوزه تجهیزات پزشکی را نه تنها حل نکرده، بلکه باعث بروز مشکلات جدی در زمینه تامین، تولید و صادرات و بحث‌های بازرگانی و نیروی انسانی متخصص حوزه تجهیزات پزشکی شده است.
او تاکید کرد: ما از دولت آینده درخواست داریم که بخش نامه‌های غیر علمی و بعضاً غیر قانونی را به دلیل تعارض منافع ابلاغ شده هرچه سریع‌تر حذف و باطل کند، به طور مثال بخش نامه تفویض مسئولیت فنی تجهیزات پزشکی به داروسازان باید ابطال شود. داروسازان در حوزه خودشان زحمات فراوانی را کشیده اند، اما وقتی در حوزه تجهیزات پزشکی گام بردارند که هیچ تسلطی در آن ندارند این مسئله باعث بروز مشکلات جبران ناپذیری شده و خواهد شد.
مسلمی گفت: در سطح وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی تجهیزات پزشکی، باید یک مدیریت مرکز و قدرتمند در حوزه تجهیزات پزشکی ایجاد شود. امروزه متاسفانه وضعیت ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی اسف بار است و در حال حاضر بخش‌های مختلف در حوزه تجهیزات پزشکی هم گرایی نداشته و برخی از سازمان‌ها در تقابل با یکدیگر هستند، به صورتی که اداره کل تجهیزات پزشکی، هیئت امنای ارزی و شرکت مادر تخصصی وزارت بهداشت وظایف خودشان را در بسیاری از موارد بدون هماهنگی و سیاست گذاری واحد انجام می‌دهند.
او افزود: از تصمیمات بسیار غلط دیگر وزارت بهداشت طی چند سال اخیر تغییر ماهیت و عملکرد تنها شرکت مادر تخصصی وزارت بهداشت است. شرکتی که کار آن تامین دارو و تجهیزات پزشکی بوده به سمت یک شرکت ساخت ابنیه سوق داده شده کاری که اساسا متولی آن وزارت خانه دیگر و دستگاه‌های متولی تخصصی خود را دارد.
مسلمی تاکید کرد: در زمینه تولید موانع متعدد و مختلفی از جمله صدور مجوز‌ها، مشکلات تامین ارز مواد اولیه و ماشین آلات تولید و عدم وحدت رویه در دستورالعمل ها‌ی مرتبط با تولید وجود دارد که عملا کار را برای تولید و صادرات تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی برای تولید کنندگان دشوار کرده است. برنامه محوری دیگر دولت آینده برای حمایت بیشتر از مهندسین پزشکی، تولید کنندگان و صادرکنندگان و همه فعالین این رشته باید تشکیل سازمان نظام مهندسی پزشکی کشور باشد.
او گفت: رقابت ناعادلانه بین واردات و تولید که در حال حاضر به شدت به نفع واردات است باید روند معکوس گرفته و در این خصوص نیز برنامه‌های جامعی توسط نخبگان تدوین و انشالله با پیروزی دولت مردمی آیت الله رییسی در دستور کار مسئولین قرار خواهد گرفت.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما