۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۲۶۵۰

تولید واکسن در سالاد، رویای دانشمندان

محققان در حال تحقیق در مورد روشی برای رشد گیاهان خوراکی هستند که داروی مشابه واکسن mRNA را حمل می‌کنند؛ با این کار به جای تزریق واکسن، کافی است این گیاهان خورده شوند.
تولید واکسن در سالاد، رویای دانشمندان
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، پژوهشگران به تازگی به دنبال دستکاری گیاهان برای تولید واکسن در آن‌ها برآمده اند. واکسیناسیون می‌تواند برای بسیاری از افراد موضوعی بحث برانگیز باشد؛ به ویژه زمانی که پای تزریق وسط باشد. اگر بتوانید به جای تزریق، واکسن را با سالاد جایگزین کنید، چطور؟
محققان دانشگاه کالیفرنیا ریورساید، در حال کار روی روشی برای رشد گیاهان خوراکی هستند که داروی مشابه واکسن mRNA را حمل می‌کنند، واکسن کرونا یکی از واکسن‌هایی است که از فناوری RNA پیام‌رسان (mRNA) برای شکست ویروس استفاده می‌کند. آن‌ها با آموزش سلول‌های سیستم ایمنی بدن برای تشخیص و حمله به یک بیماری عفونی خاص کار می‌کنند.
واکسن‌های mRNA باید تا زمان استفاده در سردخانه بمانند، این تیم تحقیقاتی می‌گوید که درصورت موفقیت، مردم می‌توانند واکسن‌های mRNA گیاهی بخورند که در دمای اتاق نیز می‌توانند زنده بمانند.
به لطف کمک ۵۰۰ هزار دلاری بنیاد ملی علوم، محققان اکنون به دنبال دستیابی به سه هدف هستند.‌آنها ابتدا تلاش می‌کنند DNA حاوی واکسن‌های mRNA را با موفقیت به سلول‌های گیاهی برسانند، جایی که این مواد زیستی می‌توانند تکثیر شوند. در مرحله بعد، آن‌ها می‌خواهند نشان دهند که گیاهان می‌توانند mRNA کافی برای جایگزینی تزریق سنتی تولید کنند. در مرحله پایانی نیز، پژوهشگران باید میزان مناسب مصرف افراد برای جایگزینی مناسب واکسن را تعیین کنند.
خوان پابلو جیرالدو، استادیار گروه گیاه‌شناسی و علوم گیاهی دانشگاه کالیفرنیا در این خصوص گفت:‌ در حالت ایده‌آل، یک گیاه می‌تواند mRNA کافی برای واکسیناسیون یک فرد را تولید کند. ما این رویکرد را با اسفناج و کاهو آزمایش می‌کنیم و اهداف بلند مدتی برای کشاورزانی که آن را در مزارع خود پرورش می‌دهند، داریم. کشاورزان همچنین می‌توانند در نهایت در مزارع خود آن را پرورش دهند.»
جیرالدو و تیمی از دانشمندان دانشگاه کارنگی ملون می‌گویند: کلید ساخت واکسن‌های خوراکی کلروپلاست‌ها هستند. این اندام‌های کوچک درون سلول‌های گیاهی هستند که به تبدیل نور خورشید به انرژی کمک می‌کنند.
وی توضیح داد:‌ آنها کارخانه‌های کوچکی هستند که با انرژی خورشید، قند و مولکول‌های دیگر تولید می‌کنند و به گیاه اجازه رشد می‌دهند. آن‌ها همچنین منبعی برای ساختن مولکول‌های مطلوب هستند، این کار نه فقط برای تولید غذا، بلکه برای ارائه محصولات با ارزش بالا، مانند داروها است.
مطالعات قبلی نشان داده است که کلروپلاست‌ها می‌توانند ژن‌هایی را که بخشی طبیعی از آن گیاه نیستند، بیان کنند. تیم جیرالدو این کار را با ارسال مواد ژنتیکی درون یک پوشش محافظ به سلول‌های گیاهی انجام داد.
در این مطالعه جدید، جیرالدو با نیکول اشتاین متز، پروفسور دانشگاه ساندیگو همکاری کرد تا از فناوری‌ نانو برای انتقال مواد ژنتیکی بیشتر به کلروپلاست‌ها استفاده کند.
اشتاین متز در این خصوص گفت:‌ ایده ما این است که نانوذرات طبیعی، یعنی ویروس‌های گیاهی را برای انتقال ژن به گیاهان مجدداً مورد استفاده قرار دهیم. گروه‌هایی تلاش کرده‌اند تا نانوذرات را به کلروپلاست‌ها برسانند و همچنین آن‌ها را نسبت به گیاهان غیرعفونی کنند. یکی از دلایلی که در زمینه فناوری‌ نانو شروع به کار کردم این بود که بتوانم آن را در گیاهان به کار گیرم و راه‌حل‌های فناورانه جدیدی ایجاد کنم.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما