۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۲۶۸۲

ادامه تامین واکسن کرونا تا مرز ۲۰۰ میلیون دُز / برنامه ای برای واردات"جانسون و جانسون" نداریم

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه صنعت داروسازی در کرونا، خود را ثابت کرد، گفت: ضابطه قیمت گذاری دارو تغییر کرد. از سندیکای دارو درخواست داریم پیشنهادات را برای بودجه ۱۴۰۱ اعلام کنند تا به عنوان لایحه به مجلس ارائه شود و ما در کمیسیون صنایع و بهداشت پیشنهادات را پیگیری و مصوب خواهیم کرد تا صنعت دارو به جایگاه حقیقی خود برسد.
ادامه تامین واکسن کرونا تا مرز ۲۰۰ میلیون دُز / برنامه ای برای واردات"جانسون و جانسون" نداریم
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، دکتر محمدرضا شانه ساز در افتتاحیه ششمین دوره نمایشگاه ایران فارما گفت: کرونا برای همه کشورها یک المپیک بود. یک زمانی برخی مدعی بودند صنعت داروسازی ایران صنعت توانمند و بنیه دار نیست و آن را صنعت مونتاژ قلمداد می‌کردند و می گفتند مواد اولیه وارد می شود و هیچ وقت نمی‌توانیم نیاز کشور را برطرف کنیم، اما خوشبختانه در آزمون سخت کرونا صنعت داروسازی توانمندی خود را نشان داد.
وی افزود: امروز این توانمندی را داریم داروهای کرونا را تولید کنیم و تولیدکنندگان در مدت کوتاهی داروها را در داخل تولید کردند. اگر تولید داخل نبود، ارز بسیاری از کشور برای تامین داروها خارج می‌شد. این موضوع بیانگر این است که صنعت داروسازی لاکچری و بدون پشتوانه نیست.
شانه ساز تاکید کرد: صنعت داروسازی کشور کاملا بومی است و وجود همه پلتفرم های واکسن  کرونا در ایران مبین این موضوع بود. برخلاف اینکه سال‌های سال این چالش بود که این صنعت توانمندی لازم را ندارد، اما با پشتوانه صنعت داروسازی توانستیم مجموع ارز ترجیحی و نیمایی را از ۴.٢ به ٢.٨۴ میلیارد دلار از فاصله سال ٩٧ تا ٩٩ کاهش دهیم. این اتفاق بسیار بزرگی بود و این در حالی است که میزان ارزبری در مواد اولیه ٢ درصد افزایش داشت؛ در حالی که در دارو ٣١ درصد ارزبری در واردات کاهش پیدا کرده است.   البته معیار ما فقط آمارنامه نیست و می دانید  بسیاری از ضدعفونی کننده ها و ژل‌ها را که در محاسبات نمی‌آیند، ارزبری خاص خود را دارند.
شانه ساز درباره ارزبری محصولات سلامت محور گفت: در حوزه دارو، تجهیزات، مکمل و شیرخشک ١٠ درصد ارزبری در تولید افزایش یافته و ٢٩ درصد ارزبری در واردات کاهش پیدا کرده است. در مکمل و شیرخشک ارزبری در تولید ۴٨ درصد افزایش و ٧۴ درصد واردات مکمل کاهش پیدا کرده است.
وی با اشاره به بازار ریالی دارو، مکمل و تجهیزات پزشکی گفت: در فاصله ٩٧ تا ٩٩ بازار تولید داخل ما مجموعا ٨٢ درصد رشد و ٢۶ درصد واردات کاهش داشته است. در حوزه مکمل و شیرخشک ۵١ درصد بازار تولید داخل رشد و ٩٢ درصد بازار واردات کاهش پیدا کرده است. در سه حوزه دارو، تجهیزات پزشکی، مکمل ٩٢ درصد رشد تولید داخل داشتیم و ٢١ درصد کاهش واردات داشتیم. بازار واردات کوچک شده است و با توجه به اینکه اجازه واردات اقلام مشابه تولید داخل را نمی‌دهیم، امیدوار هستیم که این روند و ریل گذاری ادامه پیدا کند و ما راهی نداریم جز اینکه از صنعت‌مان دفاع کنیم. وگرنه در تکانه‌های کشور با چالش جدی رو به رو می‌شدیم و نمی توانستیم داروها را تولید و تامین کنیم.
شانه ساز ادامه داد: در زمینه شفافیت، همه آرای کمیسیون‌ها در سایت سازمان غذا و دارو اعلام می‌شود و با توجه به خودباوری در صنعت داروسازی و شرکت های داروسازی ما دستورالعمل نیودراگ ها را منتشر کردیم تا امکان تولید داروهای جدید که در دنیا تولید می‌شود را تولید کرده و امکان عرضه آن را به جهان داشته باشند.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ضابطه قیمت گذاری دارو تغییر کرد و در جلسه با سازمان حمایت به جمع بندی خوبی رسیدیم تا انتظارات صنعت داروسازی را برآورده کنیم از سندیکای دارو درخواست داریم در زمینه سرمایه گذاری در صنعت پیشنهادات را برای بودجه ۱۴۰۱ اعلام کنند تا به عنوان لایحه به  مجلس ارائه شود و ما در کمیسیون صنایع و بهداشت پیشنهادات را پیگیری و مصوب خواهیم کرد تا صنعت دارو به جایگاه حقیقی خود برسد. صنعت داروسازی در المپیک کرونا جایگاه خود را اثبات کرد و تلاش می‌کنیم تا همه امکانات برای ارتقا این جایگاه فراهم شود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما