۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۲۷۱۳

مصرف خودسرانه مکمل در شیمی‌درمانی ممنوع است

عضو هیئت مدیره انجمن انکولوژی زنان گفت: مصرف خودسرانه مکمل در بیمارانی که شیمی درمانی می کنند، ممنوع است.
مصرف خودسرانه مکمل در شیمی‌درمانی ممنوع است
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، حمیدرضا دهقان منشادی با اشاره به اهمیت تشخیص به موقع سرطان سینه در زنان جهت درمان موفقیت‌آمیز این بیماری افزود: از هر ۱۰ زن یک نفر در طول زندگی خود به سرطان سینه مبتلا می شود، این در حالی است که افزایش آگاهی زنان در مورد این بیماری در پیشگیری و درمان به موقع آن بسیار حائز اهمیت است.
وی اظهار داشت: سرطان سینه در زنان جزو شایع ترین سرطان‌ها در این قشر از جامعه محسوب می‌شود و بعد از سرطان ریه در هر دو جنس زن و مرد، سرطان سینه دومین سرطان شایع در زنان محسوب می‌شود.
این متخصص رادیوانکولوژی با اشاره به اینکه زنان باید از ۲۰ سالگی هر ماه یکبار سینه های خود را به صورت کامل مورد ارزیابی قرار دهند و در صورت مشاهده توده مشکوک و غیرعادی بلافاصله به پزشک مراجعه کنند، گفت: همچنین همه زنان بعد از ۴۰ سالگی باید حداقل یک بار در سال ماموگرافی پایه انجام دهند و این موضوع هر سه سال یک بار تکرار شود و اگر موارد مشکوک وجود داشت همزمان سونوگرافی و ماموگرافی با یکدیگر مورد توجه قرار گیرد.
دهقان با تاکید بر اینکه افرادی که سابقه فامیلی ابتلا به سرطان سینه دارند باید نسبت به این بیماری در خود بیشتر حساس باشند و غربالگری ها را به موقع انجام دهند، گفت: با روش‌های نوین درمانی، ۹۰ درصد بیمارانی که بیماری سرطان سینه آنها در مراحل اولیه تشخیص داده شود درمان آنها با موفقیت انجام می‌گیرد و احتمال عود یا بازگشت بیماری بسیار پایین است‌.
وی افزود: زنانی که نتیجه غربالگری و آزمایشات مربوط به سرطان سینه در آنها مثبت بود توسط گروه تشخیصی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که آیا نیاز به شیمی درمانی و یا در مرحله نخست نیاز به جراحی دارند و در صورت نیاز از چه زمانی باید پرتو درمانی برای بیمار انجام گیرد. همچنین ۸۵ درصد بیماران نیاز به داروهای هورمونی تا سال‌های پس از درمان بیماری خود دارند و باید به صورت کامل سلامت جسمی بیمار مورد ارزیابی دوره‌ای قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه هیچ سرطانی نیست که بتوانیم بعد از درمان از روشی استفاده کنیم که بیماری اصلا عود نکند، گفت: البته با پیگیری به موقع بیماری و رصد وضعیت جسمانی بیمار می‌توان از عود بیماری جلوگیری کرد و سرطان را کاملاً به کنترل درآورد ولی این نکته حائز اهمیت است که باید حتماً وضعیت بیمار توسط پزشک مورد ارزیابی قرار گیرد و آزمایشات، ماموگرافی و سایر موارد به صورت مرتب تکرار شود همچنین وضعیت استخوانی بیمار مورد ارزیابی قرار گیرد.
این پزشک  به مسئله تغذیه در شیمی درمانی بیماران مبتلا به سرطان سینه اشاره کرد و گفت: ضعف و بی حالی از عوارض ناشی از شیمی درمانی است بنابراین تغذیه بیماران در دوره شیمی درمانی بسیار مهم بوده و افراد باید پروتئین مورد نیاز و ویتامین های لازم را دریافت کنند البته توصیه می‌شود که به شدت از مصرف خودسرانه ویتامین در بیماران مبتلا به سرطان به ویژه کسانی که تحت شیمی درمانی هستند جلوگیری شود و حتما این موضوع با مشورت پزشک صورت گیرد.
 
مرجع : انجمن آنکولوژی زنان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما