۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
کد مطلب : ۲۷۲۰

جزئیات جلوگیری از قاچاق معکوس دارو با تغییر رویه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی

رئیس انجمن واردکنندگان داروی ایران گفت: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرکت‌های بیمه‌ای به جای واردکنندگان دارو از قاچاق معکوس دارو جلوگیری می‌کند.
جزئیات جلوگیری از قاچاق معکوس دارو با تغییر رویه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان داروی ایران، پیرامون تعلق ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرکت‌های بیمه‌ای به جای واردکنندگان دارو، اظهار کرد: این طرح به گونه‌ای است که ارز ۴۲۰۰ تومانی نسبت به میزان نیاز وارد کننده دارو در سامانه نیما قرار می‌گیرد تا وارد کننده بتواند با همان یک دلار که معادل ۴۲۰۰ تومان است، تجارت خود را انجام دهد، اما نکته اینجاست که  مابه تفاوت ارز ترجیحی را باید در قالب یک ضمانت نامه بانکی، تحویل شرکت بیمه دهد.
او ادامه داد: شرکت بیمه باید این ضمانت نامه را نزد خود نگه دارد و زمانی که دارو‌ها وارد کشور شد و به فروش رسید، به جای بازگشت مبلغ ارز، ضمانت نامه وارد کنندگان را آزاد کند. البته شرکت بیمه می‌تواند یک بازه زمانی مشخص مثلا ۶ ماهه را نیز برای مدت زمان فروش در نظر بگیرد.
ریاحی توضیح داد: این طرح برای واردکنندگان سودآور است، زیرا طلب‌های ما توسط همان ضمانت نامه‌ها در بازه زمانی ۶ ماهه پرداخت خواهد شد و همچنین از قاچاق معکوس جلوگیری کرده و باعث کنترل نقدینگی شرکت‌ها می‌شود.
او درباره معترضین این طرح گفت: آن‌ها می‌گویند به دلیل وجود بروکراسی این پول به بیمه نمی‌رسد و در نهایت واردکننده و تولیدکننده به دلیل کمبود نقدینگی دارو تولید نمی‌کنند، اما این موضوع اشتباه است، زیرا در این طرح، ما به التفاوت ارز، مستقیما در اختیار شرکت‌های بیمه‌ای قرار خواهد گرفت.
رئیس اتحادیه واردکنندگان داروی ایران درباره قاچاق دارو نیز بیان کرد: در این شرایط اگر کسی بخواهد دارو را آزاد خریداری کرده و قاچاق کند، نرخ آن آزاد می‌شود و سود نمی‌کند. پس در نتیجه پیش بینی می شود قاچاق ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و ارز ترجیحی مورد سوء استفاده قرار نمی‌گیرد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما