۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۲۷۳۷

تجویز نسخه حاوی آنتی بیوتیک در شرایط کرونا به ۵۰ درصد افزایش یافت

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: تجویز نسخ حاوی آنتی بیوتیک در همه گیری کرونا از ۳۸ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافته است.
تجویز نسخه حاوی آنتی بیوتیک در شرایط کرونا به ۵۰ درصد افزایش یافت
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، نوشین محمد حسینی روز شنبه در نشست خبری آنلاین هفته اطلاع رسانی مقاومت میکروبی (۲۲ تا ۲۷ آبان) افزود: میزان تجویز آنتی بیوتیک توسط پزشکان ایرانی رو به افزایش است در حالیکه بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت باید این میزان ۳۰ درصد باشد.
وی اظهار داشت: سازمان غذا و دارو در راستای تجویز منطقی دارو، نسخ پزشکان را بررسی و در پایان هر فصل نتیجه را به آنها اعلام می‌ کند تا بتوانند خود را در زمینه میزان تجویز آنتی‌بیوتیک مقایسه کنند.  
محمد حسینی ادامه داد: آموکسی سیلین بیشترین آنتی بیوتیکی بوده که با ۴۶.۶ درصد و سیپروفلوکساسین حدود ۲.۲ درصد در کشور و در سال دو هزار مصرف می شد و در سال ۲۰۲۰ آموکسی سیلین هنوز آنتی‌بیوتیک اول ما است، اما به ۲۹ درصد تغییر کرده و مصرف آن کمتر شده است.
وی تصریح کرد:  آنتی‌بیوتیک آزیترومایسین، سفکسیم، سیپروفلوکساسین و لووفلوکساسین نیز مصرف بالایی در کشور دارند و در گذشته جزو ۱۰ داروی مصرفی اول  نبودند اما امروز زیاد شدند و اکنون در هشت دانشگاه علوم پزشکی به صورت پایلوت بررسی می‌کنیم برای اینکه این‌ها را شناسایی شوند و برای پزشکان دوره‌های آموزشی می گذاریم تا جایگزین‌ها را معرفی کنیم.
به گفته محمدحسینی، برای جلوگیری از انتشار شدید مقاومت میکروبی برای پزشکان دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنیم و پروتکل‌هایی برای مصرف ۹ قلم دارو تدوین و دستورالعمل هشدار ارزیابی مجدد برای آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده در نظر گرفته شده است و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها از سطح داروخانه‌ها جمع آوری و فقط به بیمارستان‌ها منتقل شدند تا در مصرف آن‌ها دقت بیشتری انجام شود.
مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو با اشاره به تشکیل کمیته صیانت از تجویز آنتی‌بیوتیک در بیمارستان‌ها افزود: بیشترین میزان آنتی بیوتیک ها را پزشکان عمومی و در حدود ۵۵ درصد تجویز می کنند و مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها هم در کشور بالاست که برای کنترل آن هم برنامه‌های آموزشی با همکاری معاونت بهداشت وزارت بهداشت انجام می دهیم.
محمد حسینی ادامه داد: مقاومت میکروبی موضوعی اجتناب‌ناپذیر است، اما استفاده نامناسب از آنتی‌بیوتیک چه از سوی بیمار و چه از سوی تجویزکننده، این مقاومت را افزایش می‌دهد. در عین حال افرادی که آنتی‌بیوتیک‌ خود را خودسرانه و به محض احساس بهبودی آن را قطع می‌کنند، به مقاومت میکروبی کمک می‌کنند.
وی تصریح کرد: کم و زیاد مصرف کردن آنتی‌بیوتیک می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما