۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
کد مطلب : ۲۷۷۱

پاستوکووک ۹۶.۵ درصد از بستری و ابتلای شدید به کرونا پیشگیری می‌کند

رییس انستیتو پاستور ایران گفت: گزارش نهایی کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن پاستوکووک نشان می‌دهد که در ۹۶.۵ درصد افراد دریافت کننده این واکسن، ایمنی مناسب برای پیشگیری از بستری و ابتلا به نوع شدید بیماری ایجاد می‌شود که نتیجه بسیار خوبی است.
پاستوکووک ۹۶.۵ درصد از بستری و ابتلای شدید به کرونا پیشگیری می‌کند
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، آنالیز نهایی اثربخشی واکسن پاستوکووک که در اوایل این هفته منتشر شد، نشان می دهد این واکسن ۹۶.۵ درصد از بستری و نوع شدید بیماری کرونا جلوگیری می کند. این درحالی است که یکی از مجریان طرح مطالعاتی این واکسن چند روز پیش براساس گزارش اولیه نتایج کارآزمایی این مقدار را ۹۵ درصد اعلام کرده بود که بنا به اعلام اخیر رییس انستیو پاستور ایران براساس آخرین آنالیز، درصد نهایی ۹۶.۵ درصد است.
دکتر علیرضا بیگلری اظهار داشت: رقم ۹۶.۵ درصد قابل مقایسه با معتبرترین تولیدکنندگان واکسن کرونا در دنیا است و به عبارتی نشان می دهد که پاستوکووک جزو بهترین واکسن های دنیا است.
وی یادآور شد: همچنین نتابج نهایی کارآزمایی بالینی فاز سوم پاستوکووک نشان می دهد که این واکسن می تواند در ۱۰۰ درصد افراد آنتی بادی خنثی کننده ویروس کرونا را ایجاد کند که این موضوع افتخاری بزرگ برای کشور است.
رییس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: در این بررسی ها مشخص شد تزریق سه دز واکسن کارایی بهتری دارد و بر این اساس در بزرگسالان توصیه به استفاده از سه دز (۲ دز پاستوکووک و یک دز پاستوکووک پلاس) شده است.
واکسن اصلی ترین راهکار برای پیشگیری از جهش های ویروس کرونا است 
بیگلری، تزریق واکسن را بهترین راهکار برای پیشگیری از جهش های ویروس کرونا دانست و به مردم توصیه کرد که حتما واکسن کرونا را تزریق کنند تا علاوه بر حفظ تندرستی خود از بروز جهش جلوگیری شود.
وی در پاسخ به سوالی درمورد احتمال ادامه جهش های ویروس کرونا گفت: جهش های این ویروس همچنان ادامه خواهد یافت. مطالعات نشان داده است که جهش ها در جوامعی شدت بیشتری دارد که واکسن نزده اند.
رییس انستیتو پاستور افزود: هرچند واکسیناسیون، ایمنی مناسبی را ایجاد می کند اما پس از مدتی اثر ایمنی در دریافت کنندگان کاهش پیدا می کند. یافته های علمی نشان می دهد که مردم برای ایجاد ایمنی بیشتر به دزهای یادآور و تقویت کننده نیاز دارند.
بیگلری، زمان مناسب برای تزریق دز یادآور را بین ۶ تا ۹ ماه نیاز اعلام کرد و گفت: در طراحی واکسن ها در دزهای یادآور باید دقت شود تا سویه های جدید را پوشش دهد.
پاستوکووک واکسن نوترکیب است که فازهای اول و دوم تست بالینی این واکسن تولید مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران در کشور کوبا انجام شد. در فاز اول ۴۰ داوطلب و در فاز دوم هم ۹۲۰ داوطلب حضور داشتند. در این ۲ فاز هم بی خطری واکسن و تعیین دز مناسب مورد ارزیابی قرار گرفت.
فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن هم در ایران و هم در کوبا انجام شد که در کوبا ۴۴ هزار داوطلب و در ایران ۲۴ هزار داوطلب حضور داشتند. این مرحله در ایران در هشت شهر انجام شد.
این واکسن مجوز اضطراری را از سازمان غذا و داروی ایران دریافت کرده و در حال تزریق به هموطنان است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما