۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵
کد مطلب : ۲۹۲۳

مرگ زودرس ۴۱ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا

رئیس مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم گفت: سالانه ۸ میلیون نفر در دنیا و ۴۱ هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می شوند.
مرگ زودرس ۴۱ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به شعار امسال روز جهانی بهداشت تحت عنوان «سیاره ما، سلامت ما» و نامگذاری یکشنبه ۱۸ اردیبهشت با عنوان «نقش مردم، مسئولین، سمن‌ها در دستیابی به انرژی پاک» اظهار کرد: آلودگی هوا به عنوان چهارمین عامل اصلی بروز مرگ زودرس در دنیا محسوب می شود، از دیرباز تاکنون سوخت‌های فسیلی منبع اصلی تأمین انرژی بودند که تجدیدناپذیری و آلایندگی بالای آنها، تهدیدی جدی برای سلامت انسان‌ها است.

محسنی بندپی گفت: نفت، گاز و زغال سنگ سوخت‌های فسیلی اصلی هستند که سوزاندن این سوخت‌ها منجر به تولید انواع گازهای گلخانه‌ای نظیر دی اکسید کربن مونوکسید کربن، اکسیدهای ازت، متان و همچنین ذرات معلق می‌شود.

استاد گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: موضوع انرژی از سوی سازمان‌های جهانی محیط زیست و سازمان جهانی بهداشت مورد توجه بوده و کنفرانس‌های متعددی از جمله کنفرانس ریو (اجلاس زمین) در سال ۱۹۹۲، اجلاس سازمان ملل موسوم به کوپ ۲۶ در سال ۲۰۲۱، اجلاس جهانی توسعه پایدار، با محوریت محدود کردن مصرف سوخت‌های فسیلی برگزار شده است.

محسنی بندپی گرمایش زمین را از اصلی ترین اثرات تولید گازهای گلخانه‌ای دانست و گفت: انتشار گازهای گلخانه‌ای به ویژه دی اکسید کربن منجر به بروز تغییرات اقلیمی شده و تأمین سلامت آحاد جامعه را با چالش روبه رو کرده است. از همین رو در اجلاس سال ۲۰۲۱ دولت‌ها مکلف به مهار گرمایش زمین از ۲,۷ سانتی گراد به ۱.۵ درجه سانتی گراد شدند.

وی افزود: متوسط بازندگی در کشور ما سالانه ۲۵۰ میلی لیتر گزارش شده که یک سوم متوسط جهانی بوده و در مقابل تبخیر سالانه ۲ هزار و ۱۰۰ میلی متر ثبت شده که سه برابر متوسط جهانی است. اگر چه این اعداد و ارقام در حوزه تأمین آب نگران کننده است، اما یک فرصت برای بهره گیری از انرژی خورشید و ظرفیت بی نظیر موجود در کشور محسوب می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما