۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۲۹۳۰

حاشیه سود دارو تورم را پوشش نمی دهد

عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با تاکید بر ضرورت منطقی‌سازی قیمت دارو گفت: درصد مارژین (حاشیه سود) دارو بگونه ای در نظر گرفته شده که تورم تحمیل شده بر اقتصاد را پوشش نمی دهد.
حاشیه سود دارو تورم را پوشش نمی دهد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ غلامرضا اخوان فرید،افزود: مشکلات صنعت داروسازی کشور موضوع چندان پوشیده‌ای نیست و تقریباً همه فعالان و دست‌اندرکاران امر به‌خوبی از چالش‌های فراوانی که این صنعت برای ادامه فعالیت با آنها مواجه است، خبر دارند و اظهار نظر در این باره نیز کم و بیش در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی افزود: ارز ترجیحی باعث شده تا درآمدهای حاصل از تولید دارو در کشور یارانه‌ای ولی هزینه‌های تولید آن آزاد شود. این موضوعی است که سال‌ها مورد مطالبه فعالان صنایع دارویی کشور بوده و هیچ‌وقت نیز به شکل صحیح به آن توجه نشده است.

وی ادامه داد: وقتی وزارت بهداشت قیمت اقلام دارویی را مثلاً با ۲۰ درصد سود در نظر می‌گیرد باید به این موضوع توجه داشته باشد که اگر قیمت‌گذاری‌ها در این حوزه بر مبنای ارز نیمایی یا آزاد بود، درصد سود ۲۰ تا ۲۵ درصد می‌توانست برای تولید کننده منطقی باشد اما وقتی با وجود تورم فزاینده و هزینه‌هایی که با نرخ آزاد هستند، همچنان این قیمت‌گذاری بر اساس ارز ترجیحی صورت می‌گیرد، حاشیه سود در نظر گرفته شده برای این حوزه باید حداقل ۳۰ تا ۳۵ درصد باشد تا بتواند هزینه‌ها و تورم موجود را پوشش دهد.

اخوان فرید متذکر شد: البته حاشیه سود در صنعت دارو در سال گذشته حتی به همان ۲۰ درصد هم نرسید و سود تولید بسیاری از اقلام دارویی تک رقمی بود و حتی باعث شد در برخی موارد شرکت‌ها در تولید برخی اقلام زیان‌ده باشند و ادامه تولید به این شکل نمی‌تواند برای مدت زیادی ادامه پیدا کند.

وی گفت: ما اگر اعتقاد داریم که صنعت دارو به عنوان یک صنعت استراتژیک در کشور باید به فعالیت خود ادامه دهد و تأمین داروی مورد نیاز بیماران به شکل مناسب صورت گیرد، می‌بایست موضوع قیمت‌گذاری منطقی و اصلاح قیمت داروها را در اولویت برنامه‌های این حوزه قرار دهیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما