۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۱
کد مطلب : ۲۹۷۴

پیش نیازهای حذف ارز ترجیحی دارو

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: حذف ارز ترجیحی دارو ضروریست اما نمی توان یکباره آن را حذف کرد و باید گام های لازم برای حذف آن برداشته شود تا زنجیره تامین دارو دچار مشکل نشود.
پیش نیازهای حذف ارز ترجیحی دارو
نیلوفر زارع کمالی عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو و مدیرعامل ولیان دارو افزود: مسلما نرخ ارز دارو باید تغییر کند اما نمی توان یکباره اینکار را انجام داد و اگر سیاست گذار بخواهد بدون زیر ساخت لازم چنین تصمیمی اتخاذ کند، مشکلات پیچیده تری ایجاد می شود.

لزوم همکاری بانک ها
وی گفت: برای حذف ارز ترجیحی ابتدا باید بانک ها با شرکت های دارویی همکاری کنند. هیچ شرکتی نمی تواند با حذف یکباره ارز ترجیحی، جریان پول نقد خود را تنظیم کند چون اینکار به نقدینگی بالا نیاز دارد. متاسفانه هم اکنون بانک ها کمترین همکاری را با شرکت های دارویی دارند و تسهیلات مورد نیاز را در اختیار شرکت های دارویی قرار نمی دهند.

گسترش چتر بیمه ها
عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو تاکید کرد: همچنین بیمه ها نیز برای این اقدام باید پای کار بیایند و همکاری لازم بین سازمان غذا و دارو با سازمان های بیمه گر وجود داشته باشد تا هزینه بیماران جبران شود. 

قیمت گذاری واقعی
دکتر کمالی افزود: موضوع مهم دیگر در حذف ارز ترجیحی بحث قیمت گذاری است، حدود سه سال بود که قیمت دارو در کشور ما ثابت بود که باعث شد بازار دارو رشد نکند و کوچک بماند.
وی گفت: باید قیمت واقعی برای دارو تعیین شود، شرکت هایی که قرار است با ارز آزاد دارو تامین کنند و بار سنگین هزینه ها را به دوش بکشند در صورتی که قیمت مناسب برای فروش تعیین نشود قطعا آسیب می بینند.

مدیرعامل ولیان دارو عنوان کرد: اواخر سال گذشته بحث حذف ارز ترجیحی برای دارو مطرح شد و بر همین اساس بانک مرکزی از بهمن سال گذشته تا اواسط اردیبهشت امسال، ارز لازم را تخصیص نداد. این موضوع باعث شد تا نتوانیم داروهایی که وارد گمرک شده بودند با حداقل اسناد ترخیص کنیم، بنابراین شاهد رسوب دارو در گمرک بودیم، وقتی دارو در گمرک بماند و تکلیف آن مشخص نشود، کمبودهایی در بازار رخ می دهد.

وی افزود: بلاتکلیفی چند ماه گذشته بر سفارش های جدید هم اثر گذاشت، وقتی نوبت سفارش محموله های جدید رسید چون هنوز پول سفارش های قبلی را پرداخت نکرده بودیم، نمی توانستیم سفارش جدید داشته باشیم.

دکتر زارع کمالی در پایان خاطر نشان کرد: در مجموع تخصیص ارز ترجحی باعث بروز مشکلات متعدد می شود و مخصوصا اگر بطور منظم تخصیص نیابد در ترخیص دارو وقفه ایجاد می شود و باید برای حذف آن گام های لازم را برداشت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما