۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
کد مطلب : ۲۹۷۵

اصلاح رویه دستورالعمل بیش‌اظهاری قیمت دارو در گمرک

رئیس سازمان غذا و دارو از معاونان وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و همچنین صنعت، معدن و تجارت درخواست کرد تا رویه فعلی در تایید قیمت واقعی اظهار محصولات دارویی هنگام صادرات اصلاح شود.
اصلاح رویه دستورالعمل بیش‌اظهاری قیمت دارو در گمرک
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ بهرام دارایی روند موجود در اخذ جریمه‌های صادراتی «بیش‌اظهاری» در مورد دارو را باعث زیان شرکت‌های دارویی کشور دانست و درخواست کرد تا تایید قیمت واقعی اظهار محصولات دارویی به خریدار خارجی، اصلاح شود.

در این نامه آمده است: همان‌طور که مستحضرید، فرآیند ثبت محصولات دارویی در کشورهای هدف بسیار طولانی و پرهزینه است که با توجه به تحریم‌های ظالمانه، مشکلات را برای صادرکننده ایرانی دو چندان می کند. تلاش صنعت دارویی کشور همواره بر تولید داروهای به‌روز، خودکفایی، جلوگیری از خروج ارز و صادرات است تا بتواند تراز تجاری این صنعت را مثبت کند. قیمت فروش محصولات دارویی در اکثر موارد نزدیک به قیمت پایه گمرکی است ولی در بسیاری موارد امکان فروش محصول با قیمتی بالاتر از قیمت پایه گمرکی در بازارهای هدف صادراتی وجود دارد. لازم به ذکر است موضوع اختلاف زیاد قیمت دارو در کشورهای مختلف به دلیل شرایط خاص این گروه کالایی، رایج و پذیرفته شده است.

گمرک جمهوری اسلامی ایران به استناد ماده 107 قانون امور گمرکی در مواردی که در اظهارنامه صادراتی، قیمت محصولات دارویی 10 درصد بیشتر از قیمت پایه گمرکی باشد (بیش‌اظهاری)، شرکت صادرکننده را مشمول جریمه‌ای بین 10 تا 100 درصد مابه‌التفاوت ارزش می‌کند. با عنایت به این مطلب که کلیه شرکت‌های صادراتی ملزم به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور هستند، اظهار قیمت محصولات بیش از ارزش واقعی فروش (بر اساس پیش‌فاکتور ارائه شده یا مدارک مناقصه) زیان شرکت را در پی خواهد داشت.

لذا خواهشمند است جهت حفظ بازارهای صادراتی که با مشکلات فراوان به‌دست آمده‌اند و نیز تسهیل صادرات دارو و ارزآوری بیشتر برای کشور در مواردی که امکان فروش محصول با قیمتی بالاتر از ارزش گمرکی وجود دارد.لذا پیگیری مقتضی را جهت اصلاح رویه فعلی و تایید قیمت واقعی اظهار محصولات دارویی به خریدار خارجی؛ از طرف گمرک کشور صورت دهید.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما