۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۳۰۳۶

واکسن MRNA ایرانی تورم ریه ایجاد کرد

عضو کمیته ملی واکسن کرونا گفت: واکسن ایرانی MRNA مراحل پیش بالینی را تقریبا طی کرده اما تعدادی از میمون‌هایی که این واکسن بر آنها تست شد دچار تورم ریه شدند و قرار شد یکبار دیگر فاز پیش‌بالینی انجام شود.
واکسن MRNA ایرانی تورم ریه ایجاد کرد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر مصطفی قانعی با اشاره به جدیدترین اقدامات در حوزه واکسن‌های ایرانی کرونا، افزود: به محض تکمیل مستندات پیرامون واکسن MRNA و صدور مجوزهای لازم، این واکسن هم وارد کارآزمایی بالینی خواهد شد.

وی گفت: در مورد واکسن آدنوویروسی انستیتو پاستور ایران هم هنوز فاز پیش بالینی طی نشده است. باید دید که فاز پیش‌بالینی به چه شکل پیش خواهد رفت.

دکتر قانعی با اشاره به اینکه واکسن کرونا در کشور به اندازه کافی تولید و ذخیره شده است، اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد دیگر نیازی باشد که واکسن‌سازها تولید را ادامه دهند، زیرا واکسن تاریخ انقضا دارد و بنای سازمان غذا و دارو هم اینگونه نیست که نیاز سال را یکباره اعلام کند. معمولا نیاز به واکسن سه ماهه اعلام می‌شود و فعلا اعلام نیاز جدیدی از سوی سازمان غذا و دارو شکل نگرفته است. الان حدود ۵۰ میلیون دز واکسن از مجموع واکسن‌های ایرانی و خارجی ذخیره داریم.

وی درخصوص صادرات واکسن‌های ایرانی، ‌ تصریح کرد: باید بدانیم که در کل دنیا استقبال از واکسن کاهش یافته است. بنابراین الان کشوری نیست که متقاضی واکسن باشد. برای تاییدیه واکسن های ایرانی با سازمان بهداشت جهانی مکاتباتی صورت گرفته است ولی فعلا هیچکدام نتوانستند تاییدیه جهانی را اخذ کنند و مراحل مربوطه در حال انجام است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما