۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۳۰۴۶

تب کریمه کنگو با ۱۳ ابتلا و یک فوتی

رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۳ نفر در کشور به تب کریمه کنگو مبتلا شدند که متاسفانه یک نفر نیز جان خود را از دست داده است.
تب کریمه کنگو با ۱۳ ابتلا و یک فوتی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر بهزاد امیری نسبت به آغاز فعالیت کنه‌ها در فصل گرما هشدار داد و افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یا CCHF یک بیماری ویروسی است که مخزن و ناقل این ویروس در طبیعت، کنه‌های سخت و عمدتاً گونه‌ای به نام هیالوما است. این کنه‌ها تقریبا ۸۰۰ روز عمر می‌کنند و می‌توانند ویروس را از طریق تخم به نسل بعدی خود انتقال دهند.

وی تاکید کرد: زمانی که کنه‌ها حیوان را مورد گزش قرار می‌دهند، ویروس را به بدن دام منتقل می‌کنند و دام در طی مدت دو هفته ناقل ویروس خواهد بود و ممکن است دام علامتی بروز ندهد. چنانچه در این مدت، دام توسط انسان بدون رعایت نکات بهداشتی و بدون استفاده از وسائل حفاظت فردی ذبح شود و انسان در معرض خون و ترشحات دام آلوده قرار گیرد، احتمال انتقال بیماری وجود دارد.

وی افزود: همچنین کنه‌ آلوده می‌تواند انسان را مورد گزش قرار داده و او را آلوده کند، پس اگر انسان نادانسته کنه آلوده به ویروس را با دست له کند و یا اگر فرد با یک بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در تماس باشد، در صورتی که اصول بهداشتی و استفاده از وسائل حفاظت فردی را به درستی رعایت نکند، ممکن است ویروس از طریق ترشحات آلوده و خون بدن بیمار، به فرد دیگری سرایت کند.

تعداد زیادی از افراد مبتلا، بدون علائم هستند؛ اما افرادی که دچار علائم می‌شوند در فاز اولیه دچار تب ناگهانی، لرز، سردرد، درد عضلانی، درد عضلات شکم و کمر، گیجی، حالت تهوع، استفراغ و پرخونی مخاط می‌شوند، اما اگر بیماری وارد فاز حاد شود، خونریزی زیر پوستی، کبودی بدن، خونریزی داخل ملتحمه چشم، خونریزی مخاط، خونریزی از مجاری بدن و در نهایت درگیری چندین ارگان بدن مثل سیستم گوارشی، ادراری و تنفسی بروز می‌کند که اگر درمان مناسب  انجام نشود، ممکن است منجر به مرگ بیمار شود.


وی تصریح کرد: از ابتدای شناسایی اولین مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در سال ۱۳۷۸ تا کنون، ۱۶۰۹ مورد بیمار مبتلا در کشور شناسایی و ثبت شده است و از آن زمان تاکنون ۲۰۹  نفر یعنی ۱۳ درصد به علت ابتلا به این بیماری در کشور فوت کردند.

امیری توصیه کرد: گوشت دام ذبح شده، قبل از مصرف باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد در یخچال قرار داده شود. این اقدام به آن جهت است که پدیده جمود نعشی منجر به گلیکولیز شود. گلیکولیز نیز منجر به افزایش میزان اسیدیته و کاهش PH گوشت می‌شود که این فرایند باعث می‌شود، چنانچه ویروسی در گوشت وجود داشته باشد، از بین برود. البته توصیه می‌کنیم جگر و سایر امعا و احشای دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی‌گراد، مصرف شوند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما