۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۳۰۹۳

عدم اصلاح قیمت دارو باعث کمبود دارو شده است

 عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در وضعیت فعلی قیمت دارو باید تغییری ۲۰ تا ۳۰ درصدی و حتی ۴۰ تا ۵۰ درصدی داشته باشد تا کارخانه‌جات با مشکل مواجه نشوند و قیمت‌گذاری به گونه‌ای باید باشد که امکان ادامه تولید دارو در کشور وجود داشته باشد.
عدم اصلاح قیمت دارو باعث کمبود دارو شده است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ همایون سامه‌یح نجف آبادی افزود: باید قیمت‌گذاری به گونه‌ای باشد که ادامه تولید دارو در کشور امکان‌پذیر باشد. کارخانه علاوه بر سود عادی که برداشت می‌کند، نیاز به سودی برای تجهیز دستگاه‌های مدرن و جدیدتر و تعمیر دستگاه‌های فعلی دارد، اما متأسفانه عمده کارخانه‌ها در این بخش دچار مشکل شده‌اند.

وی تصریح کرد: به دلیل این مسائل تامین تعدادی از داروها در کشور یا کاهش پیدا کرده و یا اینکه متوقف شده است، جلسات بسیار زیادی در کمیسیون بهداشت با تولیدکنندگان و مسئولان وزارت بهداشت برگزار شده است، تا این مسأله حل شود، اما تغییری حاصل نشده و همین روال حفظ شده است.

عضو کمیسیون بهداشت با بیان اینکه قیمت‌گذاری بر اساس تورم موجود، روی دارو انجام نشده است، گفت: در سال ۱۴۰۱ دستمزد کارگر ۵۶ درصد افزایش پیدا کرده است، قیمت بیمه کارگر کارخانه‌جات دارویی نیز با توجه به این افزایش دستمزد بالا رفته و بر همین اساس هزینه کارخانه‌جات دارویی نیز افزایش پیدا می‌کند. علی‌رغم این افزایش هزینه‌ها، قمیت دارو تغییر چندانی نکرده است و به همین دلیل کارخانه‌های دارویی تا حدی دچار مشکل شده‌اند.

وی عنوان کرد: ما فکر می‌کردیم قبل از ۱۴۰۱ اگر ارز ترجیحی برداشته شود تولید داخل حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت پیدا می‌کند، اما با توجه به تورم ایجاد شده و تغییر حقوق کارگران بدون برداشتن ارز ترجیحی هم قیمت دارو باید حداقل ۳۰ درصد افزایش پیدا کند که این اتفاق رخ نداده است.

عضو کمیسیون بهداشت در مورد کمبودهای فعلی دارویی در کشور گفت: در حال حاضر داروهای وارداتی نیز با کمبود مواجه شده‌اند چرا که حداقل تا ۱۵ روز قبل، اختصاص ارز ترجیحی در ابهام قرار داشت و اصلا مشخص نبود که ارز ترجیحی باقی می‌ماند یا حذف می‌شود به همین دلیل کسی به واردات دارو یا مواد اولیه اقدام نکرد، این مسأله داروهای وارداتی را تحت تأثیر قرار داد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما