۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
کد مطلب : ۳۰۹۹

۶ هزار مبتلای جدید به سرطان سینه در سال

عضو انجمن رادیولوژی ایران گفت: سالانه بیش از ۶ هزار مبتلای جدید به سرطان سینه در ایران شناسایی می‌شوند اما بخاطر عدم دسترسی به غربالگری و تشخیص به موقع تومور بیش از هزار نفر آن‌ها فوت می‌کنند.
۶ هزار مبتلای جدید به سرطان سینه در سال
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر نسرین احمدی نژاد افزود: سرطان سینه اولین و شایع ترین سرطان در میان زنان است و امروزه علت اصلی مرگ و میر در آنها به شمار می رود.

وی اظهار داشت: بر اساس آمارهای جهانی جمعیتی حدود ۲۰ میلیون نفر مبتلا به سرطان سینه در جهان هستند که با توجه به شیوع روزانه این بیماری در جوامع مختلف در دو دهه دیگر این میزان تا ۴۷ درصد افزایش خواهد داشت، این آمار اهمیت غربالگری سرطان سینه را نشان می‌دهد اما در کشور ما هنوز غربالگری سرطان جامع و فراگیر وجود ندارد.

احمدی نژاد تصریح کرد:  علی رغم اضافه شدن روش‌های تصویربرداری جدید با حساسیت بیشتر در تشخیص سرطان پستان، نظیر ام ار ای و سونوگرافی، کماکان  ماموگرافی بهترین روش شناخته شده و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی برای تشخیص سرطان‌های پستان  است. ماموگرافی با قابلیت و توانایی نشان دادن رسوبات کلسیم مشکوک در بافت‌های پستانی می‌تواند سرطان سینه را در مرحله پیش تهاجمی تشخیص دهد و منجر به حفظ جان بیمار و طول عمر طبیعی در اغلب این بیماران، با جراحی و درمان محدودتر شود.

رئیس بخش رادیولوژی انسستیو کانسر بیمارستان امام خمینی گفت: استفاده از ماموگرافی غربالگری  اغلب در بیماران  بالای ۴۰ سال توصیه می شود و در بیماران  با خطر  بالای ابتلا به سرطان سینه (همچون وجود سابقه اختلالات ژنتیک، سابقه فامیلی مثبت در بستگان درجه یک زیر سن ۴۰ سال، سابقه درمان رادیوتراپی) و زنان دارای یافته مشکوک مانند توده قابل لمس، ترشح مشکوک نیز انجام مامو گرافی توصیه می شود و در کنار آن استفاده از سونوگرافی بهترین روش تکمیلی برای بررسی توده‌های پستان است.  

وی افزود: در ایران از هر ۱۰۰ هزار زن، ۲۸ نفر احتمال ابتلای به سرطان سینه دارند که بدلیل نداشتن برنامه غربالگری و تشخیص زودرس میزان مرگ و میر ناشی از سرطان بالاتر است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما