۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
کد مطلب : ۳۱۱۶

شناسایی ۱۳۵ هزار بیمار جدید سرطانی

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت با اشاره به روند رو به‌ رشد سرطان در ایران گفت: ۱۳۵ هزار مورد جدید در کشور شناسایی شده است.
شناسایی ۱۳۵ هزار بیمار جدید سرطانی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ علی قنبری مطلق افزود: در حال حاضر سرطان پستان شایعترین سرطان در میان زنان است. روند بروز سرطان به صورت کلی در جهان در حال افزایش است و در ایران نیز میزان بروز و شیوع سرطان بالاتر از میانگین جهانی است.

وی گفت: کشورهایی مانند ایران که کشورهای جوانی هستند، هرچه به سمت پیری می‌روند میزان بروز سرطان در آنها افزایش پیدا می‌کند. کشورهای زیادی هم قبلا این شیب افزایشی را تجربه کرده‌اند اما اکنون این شیب افزایشی در آنها کمتر شده است.

قنبری مطلق یادآور شد: افزایش شیوع سرطان در کشور ما قابل توجه خواهد بود، چرا که در حال حاضر جمعیت جوان است اما این جمعیت به سمت پیری می‌رود و طبیعتا میزان بروز سرطان در آن افزایش خواهد یافت.

وی گفت: علاوه بر سرطان پستان، سرطان‌هایی چون روده بزرگ، معده،‌ پوست و تیروئید سرطان‌های شایع در میان ایرانیان هستند. اگرچه نمی‌توان یک عامل کلی را برای همه سرطان‌ها در نظر گرفت، اما کمتر از 5 درصد ژن‌های سرطان‌ساز در بروز سرطان‌ها به ویژه سرطان پستان نقش دارند و حتی یک سرماخوردگی ساده هم گاهی متأثر از ویژگی‌های ژنتیکی افراد افراد است.

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت در رابطه با وضعیت مرگ و میر در میان افراد مبتلا به سرطان در کشور اظهار کرد: ما از شاخصی به عنوان بقای 5 ساله برای بیماران مبتلا به سرطان که مراحل درمانی خود را طی کرده یا در حال مداوا هستند، استفاد می‌کنیم. به طور مثال در ایران شاخص بقای 5 ساله در مورد سرطان پستان حدود 68 درصد است و در مورد روده بزرگ حدود 41 درصد است. این اعداد در کشورهای دیگر هم تقریبا مشابه است.

وی ادامه داد: این شاخص‌ها می‌تواند بهبود پیدا کند که مهمترین راه بهبود آن هم تشخیص به موقع سرطان است. به همین دلیل از چند سال قبل در تمامی شبکه‌های بهداشتی و درمانی، برنامه پیشگیری و تشخیص به موقع سرطان را به تدریج آغاز کردیم و در حال توسعه آن هستیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما