۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸
کد مطلب : ۳۲۰۹

تاثیر مثبت داروی «Atezolizumab» بر سرطان مثانه

بررسی جدید پژوهشگران اروپایی نشان داد داروی آتزولیزومب در نجات بیماران مبتلا به سرطان مثانه موثر است.
تاثیر مثبت داروی «Atezolizumab» بر سرطان مثانه
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو به نقل از وب‌سایت رسمی انجمن اورولوژی اروپا (EAU)، پژوهشگرانی که گروهی از بیماران مبتلا به سرطان مثانه را پس از جراحی با داروی "آتزولیزومب" (Atezolizumab) درمان می کردند، مشاهده کردند بیمارانی که خون آنها حاوی "DNA تومور در گردش" (ctDNA) است، پاسخ بسیار خوبی به این نوع درمان می‌دهند.

این پژوهش بخشی از فاز سوم یک کارآزمایی بزرگ موسوم به "IMvigor010" است که بررسی می‌کند آیا تجویز آتزولیزومب تا یک سال پس از جراحی مثانه، می‌تواند بقای بیماران را بهبود ببخشد یا خیر. پژوهشگران این بیماران را با گروهی از بیماران که هیچ درمان دیگری پس از جراحی دریافت نکرده بودند، مقایسه کردند.

 زیرگروهی از بیماران که دارای ctDNA مثبت بودند، هنگامی که آتزولیزومب مصرف کردند، بهبودی قابل توجهی را نشان دادند. این مزایا شامل افزایش میزان بقا بود که در بیماران دارای ctDNA منفی مشاهده نشد.

در واقع ctDNA شامل قطعاتی از DNA است که از سلول‌های سرطانی و تومورهایی که در جریان خون یافت می‌شوند، به جا می‌ماند. ctDNA گاهی اوقات به عنوان یک نشانگر زیستی امیدوارکننده و کم‌تهاجمی در انکولوژی بالینی ظاهر می شود.

پروفسور "یورگن گشوند" (Jürgen Gschwend)، استاد "دانشگاه فنی مونیخ" (TU Munich) گفت: ما پیشتر می‌دانستیم بیمارانی که ctDNA مثبت هستند، در مقایسه با بیماران ctDNA منفی، پیش آگهی(Prognosis) بدی دارند؛ اما این نخستین بار است که می‌توانیم نشان دهیم که با ایمونوتراپی می‌توانیم روند بیماری را با توجه به وضعیت ctDNA بیمار تغییر دهیم.

وی افزود: اگر بتوانیم ثابت کنیم که فعالیت دارویی با وضعیت ctDNA مرتبط است و بیماران پرخطر از آن سود خواهند برد، می‌توان گفت که دارو به مرور زمان، مسیر درمان استاندارد را تغییر می‌دهد و نهایتا میانگین هزینه تجزیه و تحلیل ctDNA را کاهش می‌دهد.

این پژوهش در نشست سالانه انجمن اورولوژی اروپا "EAU22" در آمستردام ارائه شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما