۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶
کد مطلب : ۳۲۴۸

پالایش پلاسما مقرون به صرفه نیست

صنعت پالایش پلاسما هزینه بسیار بالایی دارد تا جایی که ۳۴ پالایشگر در ۴۰ سال گذشته به دلیل مقرون به صرفه نبودن پالایش پلاسما در سراسر جهان تعطیل شدند و حیات این صنعت تنها در صورتی امكان پذير است که پالايش پلاسما با صرفه مقياس در هر پالايشگاه صورت پذيرد.
پالایش پلاسما مقرون به صرفه نیست
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ کنگره IPPC 2022 در تاریخ 14 الی 15 ژوئن 2022 (24 الی 25 خرداد 1401) در شهر برلین توسط انجمن جهانی پروتئین های درمانی پلاسما برگزارشد.

در این کنگره مباحث مختلفی مطرح شد از جمله اینکه مصرف جهانی ایمونوگلوبولین (IG) در سال 2016 معادل 170 میلیون کیلوگرم بوده که پیش بینی می شود تا سال 2026 رشد دو برابری داشته باشد و به میزان 340 میلیون کیلوگرم در سال برسد.

بررسی جمع آوری پلاسما در آلمان
میزان جمع آوری سالانه پلاسما در آلمان 3 میلیون لیتر است که شامل 2 میلیون لیتر پلاسما با منبع اهدا در مراكز خصوصى جمع آورى پلاسما و 1 میلیون لیتر پلاسمای جمع آورى شده از خون هاى اهدايى است. در کشور آلمان 60 مرکز جمع آوری پلاسما با متوسط تولید 35 هزار لیتر پلاسما در سال فعال هستند که در راستای تولید پلاسمای بیشتر اقدامات مختلفی را در سال 2022 در دستور کار خود قرار داده اند که شامل: به روز رسانی دستورالعمل ها، افزایش سطح آگاهی عمومی، ایجاد کمپین های ملی اهدای پلاسما، مدل سازى پيش بينى عوارض ناخواسته اهدای پلاسما، ورود به عرصه ديجيتال با اتوماسيون بهتر و راه حل هاى ديجيتالى جديد می باشند.

 جمع آوری پلاسما در کشور مجارستان:
مجارستان با جمعیت 9/8 میلیون نفری و جمع آوری میزان 500.000 لیتر پلاسمای سورس در سال، یکی از برترین کشورهای اروپایی در صنعت پلاسما است، اما محصولات مشتق از پلاسمای تولید شده در داخل این کشور بیشتر از نیاز آن است. پالایشگرهایی که پلاسمای مورد نیاز خود را از مجارستان تهیه می کنند موظف به مشارکت در تأمین نیاز این کشور به داروهای مشتق از پلاسما و ثبت این دسته از محصولات خود در مجارستان هستند.
طبق تفاهم نامه های همکاری مراکز خصوصی جمع آوری پلاسما و دولت مجارستان، موسسه ملی داروسازی و تغذیه و مرکز ملی انتقال خون مجارستان از سوی وزارت بهداشت این کشور به بررسی میزان پلاسمای جمع آوری شده سالانه، همچنین میزان فروش محصولات مشتق از پلاسما می پردازند و زیر ساخت های خود را برای اهدای خون در اختیار دولت قرار می دهد، تا حدی که در هر یک از مراکز جمع آوری پلاسما با همکاری مرکز ملی انتقال خون مجارستان، اهداکنندگان 6 الی 8 بار در سال اهدای خون کامل انجام می دهند و در موج های مختلف کرونا زمانی که همه جا تعطیل بود، مراکز جمع آوری پلاسما یکی از مکان هایی بود که اهدای خون کامل در آن جا صورت می پذیرفت.

قوانین یکپارچه مراکز جمع آوری پلاسما در کشور مجارستان شامل: میزان اهدای سالانه پلاسما برای هر اهداکننده 45 بار در سال است و اهداکنندگان مبلغی ثابت بابت جبران ایاب و ذهاب دریافت می کنند.
همچنین سیستم یکپارچه ثبت نام اهداکنندگان در کلیه مراکز وجود دارد که مانع اهدای تکراری در دیگر مراکز می شود.
هر اهداکننده می بایستی سالی یک بار خون کامل اهدا کند. میزان پروتئین خون در هر نوبت اهدا مورد سنجش قرار می گیرد و حداکثر میزان اهدای پلاسما در هر نوبت 750 میلی لیتر است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما