۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۳۲۷۷

سالانه ۱۶ هزار مبتلای جدید سرطان سینه در کشور

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: شایع‌ترین سرطان در ایران سرطان سینه است که سالی ۱۶ هزار مورد جدید شناسایی می‌کنیم.
سالانه ۱۶ هزار مبتلای جدید سرطان سینه در کشور
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر محمد اسماعیل اکبری با اشاره به اینکه چهره سرطان‌ها در ایران در حال تغییر است، افزود: در بین مردان سرطان پروستات شایع‌ است البته قبلا سرطان معده شایع‌تر بود، همچنین کشنده‌ترین سرطان در مرد و زن هنوز سرطان معده است.

وی با انتقاد از آنچه که «ناکارآمدی راهنماهای بالینی درمان سرطان» خواند، اظهار کرد: بنده خدمت تمام وزرای بهداشت این موضوع را منعکس کرده‌ام. درمان اصلی تومورهای سرطانی‌ جراحی است؛ ولی با این‌ وجود جراحی به‌ اندازه کافی مورد عنایت برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت قرار نگرفته است. درمان‌های جانبی شامل شیمی‌درمانی و رادیوتراپی است. متأسفانه وزارت بهداشت به‌طور غیرعلمی از سالیان قبل رادیوتراپی را بر اساس دوره‌های انجام آن تحت پوشش می‌برد و این سبب می‌شود برخی مراکز دوره‌های بیشتری به مردم اشعه بدهند تا پول خود را بگیرند که این موضوع علمی نیست.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان گفت: راهنمای علمی که اکنون برای درمان سرطان داریم بسیار پرهزینه و کم اثر است و علت آن‌ هم این است که بیمار محور نیست؛ در حالی‌که راهنمای بالینی باید با محوریت بیمار نوشته شود و نه محوریت طبیب.

وی با اشاره به مانع‌تراشی تحریم‌ها برای تعمیر و نگهداری تجهیزات درمان سرطان، تصریح کرد: دو دستگاه رادیوتراپیِ حین عمل ما خراب است و بازسازی نشده است. یکی از کشورهای خارجی برای تعمیر دستگاه رادیوتراپی بیمارستان شهدای تجریش قول‌هایی داده اند که برای تعمیر آن بیایند اما هنوز خبری نشده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما