۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲
کد مطلب : ۳۳۳۸

مطالبات ۸ هزار میلیاردی شرکت های پخش دارو پابرجاست

رئیس انجمن پخش دارو و مکمل‌های دارویی گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی هنوز طلب ۸ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های پخش را به آنها پرداخت نکرده اند و با گذشت چندین روز از وعده ها هنوز خبری از پرداخت نیست.
مطالبات ۸ هزار میلیاردی شرکت های پخش دارو پابرجاست
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ سید‌ابراهیم هاشمی درباره تامین نقدینگی طرح آزادسازی ارز دارو بیان کرد: اتفاقا با اعلام خبر آزادسازی ارز، دردسر جدیدی برای ما ایجاد شده است به‌طوری که دانشگاه‌ها دیگر هزینه جاری را هم نمی‌پردازند، در شرایطی که با اجرای این طرح باید حمایت‌ها چندبرابر شود اما وضعیت برعکس شده است.

وی افزود: برای طرح دارویار رقم علی‌الحساب 4 هزار میلیارد تومان برای بیمه‌ها از جانب سازمان برنامه و بودجه دیده شد و قرار بود تا شنبه پرداخت شود؛ اما عملا هنوز خبری از پرداخت این مبلغ نیست.

 هاشمی گفت: اگر سازمان برنامه و بودجه، بیمه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی امور را به درستی و براساس فرآیند تعریف‌شده انجام ندهند، آبرویی از مجموعه دارویی کشور خواهد رفت که دیگر قابل بازگشت نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه داروهای غیرنسخه‌ای نباید تحت پوشش بیمه باشند، افزود: وقتی این داروها تحت پوشش بیمه هستند، به صورت گسترده از سوی پزشکان تجویز می‌شوند و مردم نیز آنها را به‌طور بی‌رویه مطالبه می‌کنند. لذا باید برای ورود داروهای OTC به حوزه بیمه‌ای محدودیت قائل شوند و فروش بیش از تعداد مشخصی از این داروها باید با نرخ آزاد محاسبه شود.

رییس انجمن پخش دارو درباره دلایل نارضایتی داروخانه‌ها از اجرای طرح اصلاح قیمت دارو، گفت: هر طرحی که بودجه پایدار داشته باشد و تضمین شود که در ادامه راه پول به آن تخصیص می‌یابد؛ مورد استقبال واقع می‌شود. هنوز با گذشت 9 ماه، در بیمه تامین اجتماعی پول نسخ کاغذی آبان ماه سال 1400 را پرداخت نکرده‌اند. داروخانه‌ها هنوز مطالبات خود را از سال قبل دریافت نکرده‌اند و حال با اجرای این طرح، مطالبات بیمه‌ای آنها افزایش می‌یابد. تاکنون داروخانه‌ها داروهای غیرنسخه‌ای را به صورت نقد به بیماران می‌فروختند و حال به بیمه ارجاع می‌شود و ماه‌ها طول می‌کشد تا آن را پرداخت کنند. این عدم اطمینان باعث نارضایتی شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شاه‌کلید اجرای دارویار، سازمان برنامه و بودجه است و می‌تواند ردیفی را ستاره‌دار کند که اگر نهادی خارج از آن هزینه کرد، به محکومیت دچار شود و مسوولان اعتبار دارو را در جای دیگر هزینه نکنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما