۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۳۳۶۷

نمونه گیری از موارد مشکوک به آبله میمون در مرزها

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: در مبادی ورودی کشور پایگاه مراقبت بهداشت مرزی داریم که در آنها کارشناسان بهداشت حضور دارند تا افراد مشکوک به آبله میمون را شناسایی کنند و از موارد محتمل نمونه‌گیری برای بررسی آزمایشگاهی انجام می‌دهند.
نمونه گیری از موارد مشکوک به آبله میمون در مرزها
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ بهزاد امیری با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت برای راهپیمایی اربعین افزود: طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت برای کشورهایی مانند ایران که موارد قطعی بیماری آبله میمون در آنها شناسایی نشده، آموزش و اطلاع رسانی به منظور پیشگیری و تقویت همکاری‌های بین بخشی و ارتقای نظام مراقبت در مبادی ورودی مرزی مورد تاکید قرار گرفته است، کارشناسان مرزی ما ضمن آموزش به مسافرین و زائرین اقدامات مراقبتی لازم را در این خصوص به عمل می‌آورند.

 وی با اشاره به آغاز واکسیناسیون آبله میمون در برخی کشورها افزود: صرف نظر از امکان تهیه و عرضه واکسن آبله میمون، طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر واکسیناسیون عمومی و گسترده علیه بیماری آبله میمون ضرورتی ندارد.

امیری بیان کرد: طبق نظر سازمان بهداشت جهانی، واکسیناسیون پیش از تماس صرفا برای کارکنان بهداشتی ـ درمانی که در معرض خطر بالای تماس و ابتلا قرار دارند، مانند پرسنل آزمایشگاهی که با ویروس‌های ارتوپکس کار می‌کنند و آزمایش‌های تشخیصی برای آبله میمونی انجام می‌دهند و همچنین اعضای تیم پاسخ به طغیان بیماری توصیه می‌شود.

وی تأکید کرد: در کمیته کشوری واکسن هم این موضوع مورد تأکید قرار گرفته که اگر نیازی وجود داشت اقدامات لازم جهت خریداری و تهیه واکسن آبله میمونی به صورت محدود به عمل آید.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: اولین موارد در این طغیان در اواسط ماه می 2022 در انگلستان شناسایی شد. هنوز علت اصلی گسترش آبله میمونی مشخص نشده است. داده‌های اولیه توالی ژنومی ویروس‌های ناشی از شیوع جهانی آبله میمونی در کشورهای غیرآندمیک نشان می‌دهد که جهش‌های بیش از حد انتظار در ژنوم DNA وجود دارد و این نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد که ویروس در گردش در حال افزایش سازگاری انسانی برای سرایت‌پذیری و انتقال بیشتر است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما