۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱
کد مطلب : ۳۳۹۰

منشی‌های نسخه‌نویس در مطب ها

نایب رییس انجمن داروسازان ایران از بروز اشتباهات در ثبت نسخ الکترونیک خبر داد و گفت: برخی از پزشکان ثبت نسخ در سامانه را به منشی خود واگذار می کنند.
منشی‌های نسخه‌نویس در مطب ها
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر سید علی فاطمی درباره نسخ اشتباه در قالب نسخه‌نویسی الکترونیک، افزود: گاهی پزشک نسخه‌ای را اشتباه می نویسد اما خود داروساز در داروخانه مجددا نسخه را چک می‌کند، به عنوان مثال همکار دندان‌پزشکی بودند که به اشتباه داروی آریتمی قلبی را ثبت کرده بود و اگر بیمار آن را مصرف می‌کرد دچار مشکل می‌شد و داروساز زمانی که نسخه را چک می‌کرد متوجه شد که این دارو اصلا به نسخه دندان‌پزشکی نمی‌خورد یا مثلا به جای اینکه کورتون پنج را برای کودک انتخاب کنند، ۵۰ را انتخاب کرده بودند که دز بالایی است.

وی ادامه داد: وظیفه داروساز و داروخانه است که نسخه‌ای که از سوی پزشک می‌آید، متناسب با وضعیت بیمار و تخصص پزشک بسنجند و بررسی کند، با این حال این ریسک همچنان وجود دارد و برخی از پزشکان ممکن است دارویی را به اشتباه وارد کنند.

دکتر فاطمی گفت: برای اینکه این ریسک به حداقل برسد، نسخه‌نویسی باید متناسب با تخصص پزشک انجام شود؛ به طوری که شرکت‌های نرم‌افزاری در نرم‌افزار متناسب با تخصص پزشک داروها را فیلتر کنند. باید تعریف شود که پزشکان بر اساس تخصص‌شان چه داروهایی را می‌توانند تجویز کنند. البته قرار بود که موضوع از سوی بیمه‌ها برطرف شود تا هر تخصصی نتواند برخی داروها را انتخاب کند و سیستم هوشمند باشد و هشدار دهد تا پزشک متوجه شود که فلان دارو با تخصص او ارتباطی ندارد. در حال حاضر این فیلترگذاری برای برخی اقلام دارویی انجام شده است.

وی افزود: نسخه الکترونیک مزایای بسیار زیادی دارد اما یکسری معایب مانند اشتباه در انتخاب دارو هم دارد. این اشتباه می‌تواند در یک کودک، بیمار بدحال و... منجر به مرگش شود. بنابراین هم پزشکان و هم داروخانه‌ها باید دقت کنند و شرکت‌های نرم‌افزاری هم فیلترهای لازم را متناسب با تخصص پزشک یا حتی سن بیمار در نظر بگیرد. همچنین پزشکان نباید نسخه‌نویسی را به منشی واگذار کنند و داروخانه‌ها نیز باید با دقت نسخ را بررسی کنند و پزشک داروخانه هم بر روی نسخ نظارت کافی داشته باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما