۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۸
کد مطلب : ۳۳۹۹

فقط یک تخت توانبخشی به ازای هر یک میلیون نفر

رییس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: برای جمعیت بیش از ۸۰ میلیونی ایران تنها ۸۰ تخت توانبخشی در کل کشور داریم یعنی به‌ازای هر یک‌میلیون نفر کمتر از یک تخت توانبخشی داریم.
فقط یک تخت توانبخشی به ازای هر یک میلیون نفر
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر حمیدرضا خانکه افزود: در جهان 15 درصد مردم معلولند و در ایران 17 درصد مردم معلولند و 30 درصد مردم نیز نیازمند خدمات و تجهیزات کمک توانبخشی مانند سمعک، عصا، عینک و... هستند.

وی ادامه داد: در کشور به‌ازای هر یک‌هزار نفر 1.7 تخت بیمارستانی داریم که این سرانه نسبت به کشورهای منطقه نیز بسیار پایین‌تر است برای مثال در کشورهای منطقه به‌ازای هر یک‌هزار نفر 4 تخت بیمارستانی وجود دارد، در مورد تخت توانبخشی وضعیت بسیار بدتر است.

دکتر خانکه گفت:‌ علت این است که خدمات توانبخشی اولاً درآمدزا نیستند و ثانیاً تحت پوشش بیمه نیستند، برای مثال از 60 خدمت توانبخشی تنها 15 مورد، آن هم در ماه‌های اخیر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته است. علت سوم این است که مراکز درمانی ما بیشتر درگیر خدمات درمانی هستند که درآمد ایجاد می‌کنند در حالی که خدمات توانبخشی درآمد ندارد.

وی افزود: از سوی دیگر به‌دلیل اختلاف تعرفه خدمات توانبخشی میان بخش دولتی و خصوصی، تمایل متخصصین حوزه توانبخشی به کار در بخش خصوصی بیشتر از دولتی است. همچنین سنجه‌های اعتباربخشی بیمارستان‌ها مبتنی بر خدمات توانبخشی نیستند و بنابراین رؤسای بیمارستان‌ها تمرکز خود را بیشتر روی سنجه‌ها و شاخص‌های دیگر می‌گذارند. 

دکتر خانکه با اشاره به کمبود نیروی انسانی در این حوزه تصریح کرد:‌ در رشته‌هایی مانند فیزیوتراپی و کاردرمانی و... کمبود نیرو داریم زیرا این رشته‌ها نیاز به متخصص و منابع تجهیزاتی دارند و آموزش نیروها نیاز به تکنولوژی روز دنیا و آزمایشگاه‌ها و هیئت علمی متخصص دارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما