۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
کد مطلب : ۳۴۵۴

تسهیل دسترسی و تجویز پاکسلووید در آلمان

وزیر بهداشت آلمان اعلام کرد داروی ضد کرونای پاکسلووید شرکت فایزر می‌تواند توسط پزشکان خانواده تجویز و مستقیما و بدون نیاز به داروخانه به بیماران داده شود.
تسهیل دسترسی و تجویز پاکسلووید در آلمان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ کارل لاوترباخ وزیر بهداشت آلمان گفت: قصد دارد تجویز پاکسلووید در مراکز درمانی آلمان را تسهیل کند، او پیش از این گفته بود که وزارت بهداشت آلمان به اندازه کافی قرص پاکسلووید برای پائیز خریداری کرده و پیش‌بینی کرده بود که با مصرف این دارو آمار مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ به طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.

پیش از این بسیاری از پزشکان این دارو را به‌ندرت و با احتیاط تجویز می‌کردند. آژانس دارویی اروپا پاکسلووید را از اواخر ژانویه امسال برای افرادی "که به اکسیژن کمکی نیازی ندارند ولی در معرض خطر حادشدن بیماری قرار دارند" به صورت مشروط تایید کرده بود.

متخصصان قبلا اعلام کرده بودند که بیماری کووید-۱۹ به‌تدریج به یک بیماری فصلی تبدیل خواهد شد که مانند آنفولانزا با تغییرات آب‌و‌هوا بروز خواهد کرد. از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود با وجود واکسیناسیون گسترده در آلمان، پائیز و زمستان امسال همچنان درگیر شیوع کرونا باشند، این دارو خواهد توانست به میزان زیادی از موارد ابتلای حاد و بستری‌شدن افراد در بیمارستان جلوگیری کند.

اختلال در حس چشایی، اسهال، فشار خون بالا و درد عضلانی از جمله عوارض جانبی پاکسلووید عنوان شده است. مصرف این دارو برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.

مقامات دارویی اتحادیه اروپا همچنین توصیه کرده‌اند که پاکسلووید برای بیماران مبتلا به اختلال عملکرد شدید کلیوی یا کبدی تجویز نشود.

وزارت بهداشت آلمان در اقدامی احتیاطی یک میلیون بسته از این دارو را خریداری کرده اما تاکنون تنها ۴۳ هزار بسته به داروخانه‌ها تحویل داده شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما