۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۸
کد مطلب : ۳۵۰۱

حذف تحقیق و توسعه از صنعت داروسازی با قیمت‌گذاری پایین

رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: حاشیه سود دارو در ایران بسیار پایین است و در قیمت‌گذاری دارو هزینه‌های تحقیق و توسعه دیده نمی‌شود و این مشکل منجر به عقب‌افتادگی از صنعت داروسازی جهان می شود.
حذف تحقیق و توسعه از صنعت داروسازی با قیمت‌گذاری پایین
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر سید حمید خویی افزود: فرسودگی ماشین‌آلات و دستگاه‌ها نیز از جمله مشکلات دیگر این صنعت است که نیاز به حمایت جدی دولت دارد. صنعت دارو در جهان به سرعت در حال تغییر است و داروهای جدید هم به‌شدت گران هستند چرا که تولید آنها سرمایه‌های بیشتری می‌طلبد، ما با سرمایه‌گذاری‌ فعلی بخش خصوصی و دولتی امکان تولید داروهای جدید را نداریم.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید دارو در ایران 3 تا 4 برابر نیاز بازار داخلی است اما صادرات شرایط مناسبی ندارد و کمتر از 5 درصد ظرفیت استفاده می‌شود.

دکتر خویی با اشاره به چالش های طرح دارویار افزود: اگر منابع واقعی و پایدار برای طرح دارویار وجود نداشته باشد و یا هیجان فعلی مسئولان فروکش کند و باعث شود که اصرار برای تامین منابع کاهش یابد، تمامی حوزه‌های دارویی کشور دچار چالش می‌شود.

رئیس انجمن داروسازان تهران تصریح کرد: همین حالا هم صنایع با مشکل جدی نقدینگی مواجه هستند. افزایش قیمت دلار باعث شده صنایع مشکل نقدینگی داشته باشند، هر چند که طرح دارویار بخش کوچکی از این مشکل را حل کرده اما در مقابل 9درصد مالیات بر ارزش افزوده و تعرفه‌های سنگین گمرکی بسیاری از صنایع را با مشکلاتی مواجه کرده و آنها امکان ترخیص مواداولیه گمرکی را ندارند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما