۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
کد مطلب : ۳۵۲۸

کشف تاثیر داروی Loperamide در درمان علائم اوتیسم

پژوهشگران دانشگاه اسلو در مطالعه ای جدید به تاثیر داروهای ضد اسهال در درمان علائم اصلی اوتیسم دست یافتند.
کشف تاثیر داروی Loperamide در درمان علائم اوتیسم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو به نقل از نوروساینس؛ در این مطالعه دانشمندان با استفاده از یک مدل رایانه‌ای حاوی پروتئین‌های دخیل در اختلال طیف اوتیسم، چگونگی تاثیر داروهای مختلف بر پروتئین‌های این سیستم را شناسایی کردند و سپس با بررسی داروهای موجود و تعامل آنها با پروتئین‌ها در این شبکه، چندین دارو را که با فرآیند بیولوژیکی زمینه‌ساز اختلال طیف اوتیسم مقابله می‌کند، شناسایی کردند.

یک داروی رایج ضد اسهال به نام لوپرامید (Loperamide) کاندیدای امیدوارکننده این مطالعه بود. دانشمندان فرضیه جالبی در مورد نحوه عملکرد آن در درمان علائم اختلال طیف اوتیسم دارند. پروتئین گیرنده مواد افیونی که اغلب تحت تاثیر داروهای مخدر مانند مورفین قرار می‌گیرد، به لوپرامید متصل شده و توسط آن فعال می‌شود. این گیرنده علاوه بر اثراتی مانند کاهش درد، بر رفتار اجتماعی نیز تأثیر می‌گذارد.

در مطالعات قبلی، موش‌های اصلاح شده از لحاظ ژنتیکی که فاقد گیرنده μ-افیونی بودند، نقایص اجتماعی مشابه آنچه در اختلال طیف اوتیسم مشاهده می‌شد نشان دادند. جالب توجه است که داروهایی که گیرنده μ-افیونی را فعال می‌کنند به بازیابی رفتارهای اجتماعی کمک می‌کنند.

این یافته‌ها در موش‌ها این احتمال را افزایش می‌دهد که لوپرامید یا سایر داروهایی که گیرنده مواد افیونی را هدف قرار می‌دهند، ممکن است یک استراتژی جدید برای درمان علائم اجتماعی مرتبط با اختلال طیف اوتیسم ارائه دهند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما