۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
کد مطلب : ۳۵۴۳

داروی بدون آسیب؛ شعار روز جهانی ایمنی بیمار

خدمات ناایمن دارویی و خطا‌های دارویی یکی از آسیب‌های قابل اجتناب در سیستم‌های بهداشتی در جهان است که هزینه جهانی مرتبط با آن سالانه ۴۲ میلیارد دلار برآورد شده است.
داروی بدون آسیب؛ شعار روز جهانی ایمنی بیمار
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ سازمان بهداشت جهانی «داروی بدون آسیب» را شعار ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۲ روز جهانی «ایمنی بیمار» عنوان کرد و خبر داد که در جهان نیمی از آسیب‌های قابل پیشگیری در مراقبت‌های پزشکی مربوط به دارو است که یک چهارم آن‌ها شدید یا تهدید کننده زندگی هستند.

جمعیت سالمند یکی از گروه‌های در معرض بیشترین خطر آسیب‌های دارویی است، به ویژه افرادی که چندین دارو مصرف می‌کنند. میزان بالایی از آسیب‌های مرتبط با دارو نیز در مراقبت‌های جراحی، مراقبت‌های ویژه و طب اورژانس دیده می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت به منظور کاهش صدمات و آسیب وارده به بیماران از ناحیه خدمات سلامت ناامن بر سه محور تاکید دارد.
۱) ارتقا سطح آگاهی، توانمندی سازی و جلب مشارکت بیماران و جامعه در ارتقا پیامدهای خدمات سلامت و تقویت نقش آنان در ایمنی خدمات سلامت از طریق ارائه اطلاعات دقیق در مورد بیماری خود و برقراری ارتباط صادقانه با تیم سلامت.

۲) جلب مشارکت پزشکان، پرستاران، داروسازان و سایر ارائه کنندگان خدمات سلامت به منظور احتساب بیمار و مراقبین وی در تیم سلامت و ایجاد فرهنگ گزارش دهی وقایع ناخواسته ایمنی بیمار.

۳) نقش سیاست گزاران و دولتمردان در ایجاد خط مشی‌ها، راهبردها و استراتژی‌های مناسب و متناسب جهت ارائه خدمات ایمن.
 
خطا‌های دارویی به دلیل مسائل سیستمیک و یا عوامل انسانی مانند خستگی، شرایط محیطی نامناسب یا کمبود کارکنان رخ می‌دهد که روی تجویز، رونویسی، توزیع، مدیریت و نظارت تأثیر می‌گذارد. این خطا‌ها می‌تواند منجر به آسیب شدید، ناتوانی و حتی مرگ شود.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما