۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۳۵۶۴

اِشکالات اجرای قانون مالیات مواد دخانی

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: سالانه بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان برای درمان عوارض ناشی از مصرف دخانیات هزینه می شود و مالیات مواد دخانی هم فقط بخش کوچکی از این هزینه را پوشش می دهد.
اِشکالات اجرای قانون مالیات مواد دخانی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ مهندس بهزاد ولی‌زاده افزود: قانون مالیات بر ارزش افزوده تاثیری در کاهش مصرف مواد دخانی ندارد چون پایه محاسبه آن قیمت درب کارخانه است و تا زمانی که نرخ مالیات به نرخ ۷۵ درصد قیمت خرده فروشی نرسد، این سیاست منجر به کاهش تقاضا نمی‌شود.

وی ادامه داد: چیزی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ دیده شده است ۲۳۰۰ میلیارد تومان ردیف درآمدی برای مالیات است که سازمان برنامه و بودجه، برنامه ریزی آن را برای ابلاغ درآمدها به دستگاه‌های ذیربط جهت پیشگیری انجام می‌دهد، نزدیک همین میزان مبلغ هم عوارضی است که به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌شود و باید در راستای سیاست‌های شورای عالی سلامت هزینه شود.

ولی زاده گفت: برای هزینه‌کرد درآمد حاصل از عوارض دخانیات (بند ت ماده ۲۶ قانون ارزش افزوده) سیاست‌های کلیدی که باید در راستای آن هزینه‌ها صورت گیرد، تعیین شده است که یکی از این سیاست‌ها کنترل دخانیات است که برنامه‌های توسعه شهرها و روستاهای بدون دخانیات، توسعه خدمات ترک دخانیات و افزایش اطلاع‌رسانی و آموزش در ذیل این سیاست تعیین شده است و به وزارت کشور ابلاغ خواهد شد تا درآمد حاصل از عوارض دخانیات به درستی هزینه شود.

وی تاکید کرد: اگر امسال در کل حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی دخانیات داشته باشیم، از آن سمت بالاتر از ۶۰ هزار میلیارد تومان تنها در بخش سلامت باید برای کاهش آسیب‌های ناشی از دخانیات هزینه کنیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما