۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۳۶۲۰

تداخل دارویی پاکسلووید با داروهای قلبی

نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد که مصرف داروی ضد ویروس Paxlovid همزمان با داروهای قلبی می تواند خطر آریتمی قلب را افزایش دهد.
تداخل دارویی پاکسلووید با داروهای قلبی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ بیمارانی که داروهای قلبی برای کاهش کلسترول، جلوگیری از لخته شدن خون یا مدیریت ضربان قلب نامنظم مصرف می‌کنند ممکن است با مصرف پاکسلووید دچار مشکلات قلبی شوند.

دکتر «سارجو گاناترا»، محقق ارشد از مرکز پزشکی لاهی در ماساچوست، می‌گوید: برخی از بیماران قلبی ممکن است نیاز داشته باشند از Paxlovid اجتناب کنند یا داروهای قلبی خود را در حین دریافت این داروی ضد ویروسی کاهش دهند.

گاناترا گفت: ما نمی‌خواهیم پزشکان را از تجویز Paxlovid منصرف کنیم زیرا افرادی که از قبل مشکلات قلبی عروقی دارند، در معرض خطر بالایی برای ابتلاء به کووید شدید هستند. هدف این است که مردم آگاه شوند که تداخل دارویی در این مورد وجود دارد.

پاکسلووید ترکیبی از دو داروی nirmatrelvir و ritonavir است و کارشناسان می‌گویند نگرانی اصلی مربوط به تداخلات دارویی ناشی از ریتوناویر است.

ریتوناویر دهه هاست که برای درمان HIV استفاده می‌شود، زیرا اثر داروهای ضد ویروسی را تقویت می‌کند. اما متأسفانه این دارو با کاهش توانایی بدن در متابولیسم داروها و دفع مؤثر آنها، اثرات دارو را افزایش می‌دهد.

پاکسلووید می‌تواند باعث ایجاد استاتین های کاهش دهنده کلسترول در بدن شود که موجب اختلال عملکرد کبد و تحلیل عضلانی می‌شود. همچنین می‌تواند با برخی از داروهای ضد آریتمی تداخل داشته باشد و خطر آریتمی بطنی را افزایش دهد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما