۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲
کد مطلب : ۳۶۲۴

۳۰ درصد از نیاز کشور به سرم را باید با واردات تامین کرد

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مسئولین سازمان غذا و دارو برآورد دقیقی از میزان نیاز کشور به سرم نداشتند و به همین دلیل اختلالاتی بوجود آمد.
۳۰ درصد از نیاز کشور به سرم را باید با واردات تامین کرد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ سید مرتضی خاتمی افزود: در یکی دو ماه گذشته به دلیل فقدان شناخت درست سازمان غذا و دارو از نیاز واقعی کشور با کمبود مواجه شدیم که برای مقابله با چنین شرایطی باید علاوه بر تولید داخلی سرم، ‌به میزان 30 درصد نیاز را از خارج تامین کنیم چون این احتمال وجود دارد که خط تولید بدلیل فرسوده بودن از مدار خارج شود و کشور را نمی‌توان بدون سرم نگه داشت.

وی ادامه داد: گفته‌های مسئولان سازمان غذا و دارو در یکی از جلسات کمیسیون بهداشت موید این مطلب بود که اطلاع دقیقی از میزان مصرف سرم در گذشته بویژه در زمان کرونا نداشتند. آن‌ها بیان داشتند که تابستان امسال مصرف سرم بی‌سابقه بوده، گزاره‌ای نادرست؛ از این بابت که علی‌رغم تاخیر و لغو برخی عمل‌های غیراورژانسی در ایام کرونا، باز هم مصرف سرم در آن زمان خیلی بالاتر بود.

نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از عملکرد سازمان غذا و دارو گفت: با توجه به واقعی شدن قیمت داروها، ‌باید سازمان غذا و دارو بر کم و کیف تولید، نظارت داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح دارویار در کشور افزود: طرح دارویار توافق‌نامه‌ای است که به تصویب هیات وزیران و به امضای تمام سازمان‌های دولتی مرتبط رسیده است. طبق این طرح باید قیمت داروهای تولید داخل مشروط به تقبل هزینه مازاد آن توسط دولت، واقعی شود.

وی تصریح کرد: ارزیابی ما حاکی از این است که سازمان برنامه و بودجه پرداختی‌های خوبی به سازمان بیمه سلامت داشته اما در باره سازمان تامین اجتماعی شرایط به گونه‌ای‌ دیگر است. اگر همچنان پرداختی‌ها به سازمان تامین اجتماعی با تاخیر انجام شود تولیدکنندگان با مشکل جدی مواجه می‌شوند، تاکید کمیسیون بهداشت تامین مالی درست از سوی سازمان برنامه است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما