۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
کد مطلب : ۳۶۵۸

تامین اجتماعی و کمیسیون قیمت‌گذاری دارویار را ضربه فنی کردند

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: به محض اجرای طرح دارویار تولیدکنندگان آنتی‌بیوتیک نسبت به قیمت‌های اعلامی اعتراض کردند و برخی نیز تولید خود را کم یا متوقف کردند و نتیجه این شد.
تامین اجتماعی و کمیسیون قیمت‌گذاری دارویار را ضربه فنی کردند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ سید علی فاطمی با اشاره به افزایش قیمت دیرهنگام آنتی بیوتیک افزود: امروز سازمان غذا و دارو قیمت آنتی‌بیوتیک ها را درحالی بالا برده است که کشور با چالش تامین دارو مواجه است و این یعنی نوش دارو پس از مرگ سهراب، از طرفی تامین اجتماعی هم بودجه را گرفت اما یک ریال به داروخانه‌ها پرداخت نکرد.

وی عنوان کرد: سازمان برنامه و بودجه همکاری لازم را برای اجرای طرح دارویار و تامین منابع داشت اما مشخص نیست تامین اجتماعی این پول را کجا هزینه کرده است. برخی از بیمارستان‌های خصوصی یا دولتی اعلام کرده‌اند که به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی خدمات ارایه نمی‌کنند و اگر ۱۴ هزار داروخانه اعلام کنند که با بیمه‌ها قطع ارتباط می‌کنند آیا مردم می‌توانند دارو تهیه کنند؟

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: فاصله تولید دارو تا توزیع به داروخانه‌ها یکی دو روزه نیست و تحمل کمبود دارو برای مردم دشوار است. دیر رسیدن آنتی‌بیوتیک می‌تواند مشکلات جدی برای بیماران ایجاد کند.

فاطمی تصریح کرد: در زمان اجرای طرح دارویار پیش‌بینی می‌شد کمبودهای دارویی ظرف دو ماه رفع شود، متاسفانه امروز این اتفاق رخ نداد و می‌بینیم که به دلیل عدم برنامه‌ریزی با مشکل کمبود دارو مواجه هستیم. هرچند ممکن است عده‌ای از شرکت‌های پخش به بهانه انتظار برای بالا رفتن قیمت دارو، دست به احتکار زده باشند.

 رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: وزارت بهداشت باید به این موضوع توجه کند که وقتی قیمت ارز از ۴۲۰۰ تومان به بیش از ۲۷ هزار تومان افزایش می‌یابد سهم مالیات ارزش افزوده ۹ درصد فشار زیادی به شرکت‌ها تحمیل می‌کند، درحال حاضر حدود ۶۰۰ میلیون دلار مواد اولیه در گمرکات موجود است که شرکت‌ها نمی‌توانند آن را ترخیص کنند به دلیل اینکه نقدینگی کافی ندارند. برخی از کارخانه‌ها مواد اولیه کافی دارند اما به دلیل قیمت پایین تولید انجام نمی‌دهند، از سوی دیگر مالیات ۹ درصدی صنعت دارو ۱۶ درصد بر قیمت دارو اثر می‌گذارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما