۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۳۶۷۹

ورود ۹ مولکول دارویی جدید به فهرست دارویی کشور

دبیر کارگروه بررسی و تدوین فهرست دارویی کشور ضمن اعلام ورود ۹ مولکول جدید دارویی گفت:‌ داروهای جدید واردشده به فهرست دارویی کشور عمدتاً برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج و سرطانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
ورود ۹ مولکول دارویی جدید به فهرست دارویی کشور
تبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر محمدمهدی مجاهدیان افزود: فهرست دارویی کشور در دولت قبل به بهانه اینکه بودجه دارویی کشور محدود است و نمی‌خواهیم دچار کمبود دارو شویم به مدت حدود سه سال بسته بود.

وی ادامه داد: بسته بودن فهرست دارویی باعث شده بود بیماران مبتلا به سرطان یا بیماری‌های صعب‌العلاج، برخی از داروهای خود را از بازار سیاه دارو تهیه می‌کردند و این داروها علاوه بر آن که به هیچ عنوان قابل اعتماد و دارای کیفیت قابل قبول نیستند، بعضاً چند برابر قیمت معمول هزینه‌بر بودند.

مجاهدیان گفت: ‌بسته بودن فهرست دارویی کشور بر صنعت داروسازی کشور نیز تأثیرات منفی برجا گذاشته بود زیرا پویایی صنعت داروسازی مربوط به تحقیق و توسعه در این صنعت است و وقتی فهرست دارویی بسته باشد و امکان اضافه شدن مولکول‌های جدید دارویی به آن میسر نباشد؛ عملاً امکان تحقیق و توسعه در شرکت‌های داروسازی وجود ندارد.


دبیر کارگروه تدوین فهرست دارویی کشور عنوان کرد:‌ خوشبختانه در دولت جدید، تاکنون چهار جلسه "کارگروه بررسی و تدوین فهرست دارویی کشور" تشکیل شده است؛ ‌در سه جلسه قبلی، 21 مولکول جدید وارد فهرست دارویی کشور شدند و در آخرین جلسه‌ این کارگروه در 20 مهرماه سال جاری نیز، 9 مولکول دارویی جدید دیگر وارد این فهرست شدند.

وی توضیح داد:‌ داروها پس از ورود به فهرست دارویی کشور امکان واردات یا تولید انبوه را خواهند داشت. همچنین توزیع داروهایی که وارد فهرست می‌شوند تسهیل می‌شود؛ وقتی فهرست دارویی کشور بسته باشد؛ داروهای جدید به صورت قاچاق از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شوند. از نظر قیمت‌گذاری نیز داروهایی که در فهرست دارویی هستند قابلیت بیمه شدن را خواهند داشت.

مجاهدیان خاطرنشان کرد:‌ مولکول‌های جدید دارویی که وارد فهرست شده‌اند شامل داروی دورنیز آلفا (Dornase alfa) برای بیماران مبتلا به سیستیک فیبروزیس که سال‌هاست منتظر ورود این دارو به فهرست دارویی کشور هستند، داروی ایبروتینیب (Ibrutinib) و داروی Trastuzumab Emtansine برای بیماران سرطانی، داروی آمورولفین و اپرمیلاست برای بیماری‌های پوستی، دو انسولین شامل Insulin Degludec/Aspart و Insulin Glargine/Lixisenatide، داروی اوستکینومب (Ustekinumab) برای بیماری کرون و داروی Budesonide/formetrol/Glycopyrrolate  برای بیماری‌های تنفسی است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما