۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۳۷۷۲

آمار مبتلایان به سرخک ۲ برابر سال گذشته

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: سال گذشته میلادی (سال ۲۰۲۱) تعداد ۱۰۳ مورد تایید شده آزمایشگاهی سرخک در کشور داشتیم اما امسال تعداد موارد تاکنون به ۲۰۲ نفر افزایش یافته است.
آمار مبتلایان به سرخک ۲ برابر سال گذشته
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر سید محسن زهرایی درباره آخرین وضعیت شیوع سرخک در کشور، افزود: از ابتدای سال جاری میلادی (اوایل دی ۱۴۰۰) تاکنون ۲۰۲ مورد تایید شده آزمایشگاهی سرخک در کشور داشتیم که حدود ۵۳ درصد آنها را اتباع تشکیل می‌دهند و تقریبا می‌توان گفت از این آمار، ۹۵ نفر از مبتلایان اتباع افغانستان بودند و ۴ یا ۵ مورد پاکستانی و یک مورد هم عراقی داشتیم.

وی افزود: مبتلایانی که از کشورهای همسایه وارد ایران می‌شوند طبیعتا می‌توانند سبب سرایت بیماری به ایرانیان شوند، به شکلی که کمتر از نصف آمار کلی، مبتلایان ایرانی بودند و این نشان دهنده این است که ما در معرض خطر بالای انتشار بیماری سرخک هستیم زیرا کشورهای همسایه بویژه همسایگان شرقی و افغانستان در زمینه واکسیناسیون سرخک وضعیت مناسبی ندارند.

دکتر زهرایی تاکید کرد: در سال جاری میلادی سنگین‌ترین همه‌گیری سرخک طی۱۰ سال گذشته در افغانستان رخ داده است و این طبیعی است که افرادی که از این کشور به ایران سفر می‌کنند اگر مبتلا باشند، بتوانند بیماری را به ساکنین ایران هم انتقال دهند و همین امر سبب شد تا موارد ابتلای ما نیز نسبت به سال قبل افزایش یابد.

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت بیان کرد: در کشور ما واکسن در دو نوبت ۱۲ و ۱۸ ماهگی به اطفال تزریق می‌شود. درخصوص تزریق واکسن هیچ تفاوتی میان کودکان ایرانی و اتباع قائل نمی‌شویم و این واکسن به شکل رایگان برای همه کودکان مشمول در شبکه بهداشتی تزریق می‌شود. مطالعات به ما نشان داده است که پوشش واکسیناسیون کودکان اتباع معمولا از ایرانیان پایین‌تر بوده است و این یک ریسک برای گسترش بیماری است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون طی یک برنامه واکسیناسیون تکمیلی حدود ۶۵۰ هزار تبعه غیر ایرانی بویژه کسانی که به تازگی وارد کشور شده بودند، تحت تزریق واکسن سرخک قرار گرفتند و اکنون هم یک برنامه‌ دیگر در دست اقدام است که از ابتدای دی ماه مجددا در خدمت اتباع باشیم و در ۲۷ دانشگاه علوم‌پزشکی که جمعیت اتباع بالاتری تحت پوشش خود دارند، برنامه واکسیناسیون سرخک و فلج اطفال گروه سنی زیر ۱۵ را انجام دهیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما