۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۳۸۴۳

تلاش سازمان غذا و دارو برای تغییر الگوی مصرف دارو

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مصرف دارو‌ منطقی نیست و پزشکان و اساتید دانشگاهی باید کمک کنند الگوی مصرف را تغییر دهیم.
تلاش سازمان غذا و دارو برای تغییر الگوی مصرف دارو
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ سید حیدر محمدی در همایش فارماکواپیدمیولوژی اظهار کرد: موضوع افزایش مصرف دارو یک کلاف سردرگم است که باعث ایجاد سوال در ذهن سیاست گذاران تأمین دارو شده به طوری که مصرف سرُم‌های تزریقی از ۱۱ میلیون عدد در ماه به ۲۵ میلیون عدد در ماه رسیده و حل این مسئله با کمک اساتید و پزشکان بیمارستانی قابل انجام است.

وی ادامه داد: در زمانی که بحث فارماکواپیدمیولوژی یا همان همه گیرشناسی دارویی در کنار تأمین دارو در کشور مطرح می‌شود، به ابعاد آن توجهی نمی‌شود که این رویکرد نه تنها برای مردم بلکه برای داروسازان، پزشکان و سیاست گذاران ناشناخته است.

محمدی افزود: اخیراً دچار کمبود دارو شده بودیم که بروز این چنین رخدادهایی ناشی از مغفول ماندن بخش فارماکواپیدمیولوژی است، چراکه در مواقعی ممکن است الگوی مصرف دارو در کشور تغییر پیدا کند و باید مانع از کمبود دارو و همچنین کاهش کیفیت دارو شویم.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: باید الگوهای تجویز دارو از سوی همکاران پزشک تغییر کند. متأسفانه اخیراً حوزه مصرف منطقی و پایش مصرف کالای سلامت محور و حوزه‌های مرتبط با آن تضعیف شده و باید بسیاری از داده‌های علمی و مطالعاتی بخش‌های فارماکواپیدمیولوژی، ای دی آر، تداخلات و تشابهات در این حوزه انجام می‌شد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تغییر الگوی مصرف دارو گفت: برای تغییرات در این حوزه ابتدا باید جامعه متخصصین و پزشکان و داروسازان به تمامی مسائل و مشکلات مربوط به این مسئله و روش‌های حل آن آگاه شوند و در مرحله بعد آگاه‌سازی مردم قرار دارد و مردم باید در جریان اقدامات انجام شده در این حوزه قرار بگیرند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما