۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۴
کد مطلب : ۴۰۲۹

کاهش کیفیت کیت های آزمایشگاهی تولید داخل

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی و تشخیص طبی ایران گفت: اگر در خصوص مشکلات تهیه و توزیع کیت ها و اقلام مصرفی آزمایشگاه تدابیری اندیشیده نشود با مشکلات عدیده ای در زمینه تشخیصی روبرو خواهیم شد.
کاهش کیفیت کیت های آزمایشگاهی تولید داخل
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ شهروز همتی افزود: در حال حاضر یکی از دغدغه های آزمایشگاه های کشور تامین کیت، تجهیزات و قطعات یدکی دستگاه های آزمایشگاهی است و متاسفانه کاهش کیفیت کیت های تولید داخل نسبت به گذشته باعث به وجود آمدن مشکلاتی شده که وقت مسئولین آزمایشگاه دائما صرف برطرف کردن آنها می شود.

همتی ادامه داد: بیش از ٨٠ درصد سیستم های بسته خودکار در زمینه های هورمون شناسی و ایمونولوژی در بخش خصوصی قرار دارند، باید مشخص شود سهم بخش دولتی و خصوصی بسته به نوع و برند کیت ها و سیستم های آزمایشگاهی باز و بسته در سالهای گذشته چقدر بوده است و تقسیم بندی منطقی تخصیص ارز در شرایط حاضر بایستی بر این مبنا باشد.

وی عنوان کرد: در کشور بیش از ٧٠ درصد آزمایشات تخصصی و فوق تخصصی در بخش خصوصی صورت می پذیرد و بنابراین کمبود کیت های تخصصی و فوق تخصصی عمدتا بر بخش خصوصی تاثیر گذار است.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی و تشخیص طبی ایران گفت: بخشنامه تخصیص سهم بیشتر ارز به آزمایشگاههای بخش دولتی موجب عدم دسترسی مردم به خدمات تخصصی و فوق تخصصی و در نهایت موجب نارضایتی آن ها از ارائه اینگونه خدمات در آینده خواهد شد.

همتی افزود: در صورت اجرای بخشنامه فوق، قطعا مشکلاتی در خصوص تهیه کیت توسط بخش خصوصی ایجاد خواهد شد و متاسفانه این امکان وجود دارد به دلیل کمبود کیت های تخصصی شاهد ایجاد بازار سیاه در این خصوص باشیم، کما اینکه در حال حاضر برخی از کیت ها خارج از شبکه توزیع می گردند.

وی گفت: با وجود تغییرات چندباره قیمت کیت و تجهیزات آزمایشگاهی در طول یک سال توسط شرکتهای تولید کننده و تعیین شدن تعرفه آزمایشگاهها تنها درابتدای هر سال، به نظر میرسد متولیان امر دید درستی به موضوع تعرفه آزمایشگاه ندارند. در بین تمام رشته های پزشکی آزمایشگاه دارای بیشترین اقلام مصرفی است که عمده آن وابسته به ارز هستند حال چگونه است که قیمت دلار در ابتدای سال ١٤٠١ که ٢٦٠٠٠ تومان بوده اکنون به حدود ۵۰۰۰۰ تومان افزایش یافته و قیمت کیت ها و مواد مصرفی هم در دو یا سه نوبت رشد داشته اند ولی تعرفه آزمایشگاه در طول سال ثابت مانده است.

‎ رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران در ادامه بیان داشت: به تمامی دستگاه های ذیربط خصوصا شورایعالی بیمه وآزمایشگاه مرجع سلامت و اداره کل تجهیزات آزمایشگاهی کشور اعلام خطر میکنم که اگر در خصوص مشکلات تعرفه و تهیه و توزیع کیت ها و اقلام مصرفی آزمایشگاه تدابیری اندیشیده نشود در آینده با مشکلات عدیده ای در زمینه تشخیصی روبرو خواهیم شد. همچنین افزایش قیمت ها به صورت سرسام آور موجب تعطیلی آزمایشگاه های کوچک و متوسط شده و دسترسی مردم به خدمات آزمایشگاهی را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد.

 

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما