۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲
کد مطلب : ۴۰۳۹

هر حادثه ای براحتی تعادل بازار دارویی را بهم می زند

رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: حوادث غیرمترقبه تعادل بازار دارویی را بهم می زنند بطوری‌که حتی یک اپیدمی آنفلوآنزا یا حادثه ای نظیر یک زمین لرزه هم بازار دارویی ما را از تعادل خارج می‌کنند.
هر حادثه ای براحتی تعادل بازار دارویی را بهم می زند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ حمید خویی افزود: اگر دوباره یک موج بیماری عفونی ایجاد شود و یا یک حادثه غیرمترقبه ای مانند زلزله رخ دهد اولین جایی که از حالت تعادل خارج می شود، بازار دارو خواهد بود و لازم است حاشیه امن بازار دارو را با سیاست گذاری میان مدت تقویت کرد.

وی ادامه داد: در بخش مدیریت تامین دارو همیشه به بخش عرضه فکر کرده ایم و به بخش تقاضا توجهی نداشته ایم، ضمن اینکه هیچ اقدام جدی برای مدیریت مصرف دارو در کشور انجام نشده است. در حقیقت مانند چاه ویلی است که هر چه در آن می ریزیم پر نمی شود، به نظرم مسئولان و سیاستگذاران فکری برای هنجارسازی مصرف دارو باید داشته باشند.

دکتر خویی عنوان کرد: البته منظورم از این تعبیر این نیست که مصرف ما زیاد است بلکه به این معنی است که ما مصرف نابجا داریم یعنی میزان قابل توجهی از داروها در موارد غیرضروری به کار می رود و انگیزه های اقتصادی گاهی در تجویز دارو مداخله می کند که در حقیقت مردم باید هزینه آن را تحمل کنند ولذا این بخش مهم و اساسی کاملا در سیاستگذاری های دولت مغفول مانده است.

رئیس انجمن داروسازان تهران تاکید کرد: سالهاست که درخواست می کنیم تا نظام بانکی تسهیلات ارزان در خدمت صنایع داروسازی قرار دهد، پایین نگه داشتن قیمت دارو یکی از مشکلات اساسی سالهای اخیر در کشور بود که تا حدودی با طرح دارویار رفع شد. پایین بودن هم به این معنی است که قیمت دارو در ایران حقیقی نیست و این پایین بودن زمینه قاچاق دارو به کشورهای اطراف را فراهم می کرد و این در کمبود دارو نقش دارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما