۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۳۵۳۰

اشتباه هر ساله وزارت بهداشت در پیش بینی کمبود سرم

نایب رئیس انجمن داروسازان گفت: برنامه ریزی تولید و واردات دارو در کشور را وزارت بهداشت انجام می‌دهد و باید سرم بیشتری برای تابستان پیش بینی و وارد می‌شد تا الان با کمبود این داروی حیاتی که جایگزینی هم ندارد مواجه نشویم.
فایل ویدیو
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر علی فاطمی افزود: هم اکنون کمبود سرم داریم و به داروخانه‌ها به اندازه کافی داده نمی‌شود، تنها به تعدادی از داروخانه‌های دولتی بصورت سهمیه بندی سرم می‌رسد، برخی دارو‌ها را می‌توانیم به صورت جایگزین استفاده کنیم، ولی سرم اگر وجود نداشته باشد زندگی بعضی از بیماران بدحال به خطر میفتد.

وی با اشاره به کمبود سرم در یک سال اخیر گفت: یکی از تهدید‌هایی که در کشور داریم برابری میزان تولید و مصرف سرم است، در حوزه دارو نباید این اتفاق بیفتد و کشور‌ها باید دارای ذخایر راهبردی باشد.

 دکتر فاطمی عنوان کرد: در ذخایر راهبردی باید برای سه یا چهار ماه دارو ذخیره باشد و اگر به هر دلیلی مانند جنگ، تحریم‌ها و حوادث غیر مترقبه کمبود دارو به وجود آمد، مردم آن را احساس نکنند.

نایب رئیس انجمن داروسازان افزود: متاسفانه ذخایر راهبردی ما در این دو سه سال اخیر به دلیل بیماری کرونا و استفاده زیاد از دارو از جمله سرم‌ها به صفر رسید و اکنون تولید و مصرف برابر است.

وی گفت: با توجه به اینکه هنوز موج برگشت از مراسم اربعین به اوج خود نرسیده و ممکن است بعضی بیماران با ناراحتی‌های گوارشی بیایند و نیاز به سرم پیدا کنند بهتر است در نخستین فرصت واردات سرم صورت بگیرد که مشکلی برای تأمین نیاز بیماران نداشته باشیم، هر چند باید زودتر پیش بینی می‌شد.

نایب رئیس انجمن داروسازان افزود: در همه استان‌ها کمیسیون ماده ۲۰ دانشگاه علوم پزشکی داریم. حدود یک سال است که تولید و مصرف باهم برابری می‌کند و در مقاطعی مصرف بیشتر می‌شود و برنامه‌ریزی باید زودتر صورت می‌گرفت که دلایلش را باید از مسئولین مرتبط بپرسید.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما