۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۹
کد مطلب : ۳۸۰۱

بررسی علل کمبود تجهیزات پزشکی؛ از کمبود نقدینگی تا افزایش حقوق گمرکی

عضو كمیسیون بهدشت و درمان مجلس با ابراز تاسف نسبت به عدم همراهی بانك‌ها با واردكنندگان تجهیزات پزشكی گفت: واردکنندگان نقدینگی کافی برای تامین تجهیزات پزشکی را ندارند و بانک‌ها هم در زمینه تسهیلات همکاری نکردند برای همین واردات بشدت کاهش یافته است.
فایل ویدیو
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ همایون نجف آبادی افزود: از سوی دیگر با افزایش قیمت دلار، حقوق گمركی نیز افزایش یافته و قطعات و مواد اولیه بسیاری در گمرك رسوب كرده است و واردکنندگان توان ندارند حتی حقوق گمرکی را بپردازند.

وی ادامه داد: تجهیزات پزشكی تا چند ماه پیش ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌كرد و لذا بسیاری از مواد اولیه و قطعات مورد نیاز از خارج وارد می‌شد.

عضو کمیسیون بهداشت تصریح کرد: با حذف ارز ترحیحی و واردات با دلار آزاد، وارد كننده در ابتدا دچار شوك شد و میزان نقدینگی هم به نحوی نبود كه همچون گذشته بتواند دست به واردات بزند.

وی لزوم حمایت گری سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت بدهی بخش دولتی به توزیع كننده و تولید كننده را الزامی دانست و گفت: از طرف دیگر با افزایش قیمت‌ها، بدهی بیمارستان‌های دولتی به دو حوزه توزیع و تولید به شدت بالا رفته است و این مشكلات، معضل بزرگی را شكل داده است. در این میان بهترین راهكار برای حمایت از حوزه پزشكی، در اختیار قرار دادن وام بانكی به وارد كننده است.

نجف آبادی افزود: مسأله دیگر مشكلات ناظر بر تحریم هاست كه اثر بزرگی بر این موضوع گذاشته است، همچنین انتقال پول میان ایران و كشورهای فروشنده مواد اولیه نیز مشكل دیگر این حوزه است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما