۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
کد مطلب : ۳۷۵۸

مونتاژ قطعات چینی به نام تولید داخلی تجهیزات پزشکی

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: در برخی از پروانه های تولیدی اشکالات و اشتباهاتی منجر به صدور پروانه های نادرست از حیث عمق تولید و الزامات فنی شده بود بگونه‌ای که برخی از مجوزهایی که تحت عنوان تولید مستقل صادر شده بودند همان کالای وارداتی با روش مونتاژ قطعات بود.
مونتاژ قطعات چینی به نام تولید داخلی تجهیزات پزشکی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ مهندس روح الله مزینانی افزود: شرکتی که یک دستگاه ساخت کمپانی چینی بصورت مونتاژ وارد کشور کرده است، صرفا به دلیل ساخت دو قطعه غیراصلی دستگاه مجوز تولید مستقل را دریافت کرده و با این مجوز موجب ایجاد رانت و سوء استفاده از قانون حمایت از تولید داخل شده بود که این به معنی حذف دیگر تامین کنندگان و اختلال در تامین نیاز مراکز است.

وی ادامه داد: بیش از ۳۸۷ هزار کد IRC از ملزومات و تجهیزات پزشکی در سامانه تیتک سازمان غذا و دارو ثبت شده است. قیمت واحد ارزی برخی تجهیزات پزشکی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد در بازمهندسی ارزی سال ۱۴۰۱ کاهش یافته و به عنوان مثال کالایی مانند استنت کرونری که تا سال گذشته ۲۹۰ دلار بود به قیمت ۲۰۰ دلار و برخی مدل‌ها از ۱۵۰ دلار به ۹۰ دلار کاهش یافته است که در سایت imed.ir قابل مشاهده است.

مزینانی گفت: حدود دو هزار تولید کننده، دو هزار شرکت وارد کننده و دو هزار و ۵۰۰ توزیع کننده فعال تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور داریم. از سوی دیگر حدود یک هزار و ۸۰۰ صنف عرضه کننده اقلام پزشکی و بیش از ۴۰۰ شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش دستگاه‌های پزشکی و کنترل کیفی نیز در این حوزه فعال هستند.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: یک هزار و ۸۵۰ پروانه صادراتی از سوی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی، صادر شده است. محصولات تولید داخل به بیش از ۶۰ کشور دنیا صادر می شود.

وی افزود: در راستای شفافیت نسبت به اطلاع رسانی عمومی، در وب سایت imed.ir آمار ارزبری شرکت ها از سال ۱۳۹۶ تاکنون بر اساس کدهای وسایل پزشکی وارداتی و به تفکیک میزان ارزبری نرخ ارز رسمی و نیمایی منتشر شده و نسبت به انتشار سابقه قیمت ریالی تجهیزات پزشکی با جزییات از سال ۱۳۹۴ تاکنون اقدام کرده ایم.

مزینانی عنوان کرد: همچنین قیمت گذاری اقلامی که از سال ۹۷ حذف شده و فاقد قیمت هستند و شامل حدود ۱۰ هزار قلم کالا است انجام شده که در روزهای آتی در این سایت منتشر خواهد شد. همچنین یکسان سازی و اصلاح قیمت ایمپلنت های ارتوپدی و ستون فقرات تولید داخل با حدود ۷ هزار مدل وسیله پزشکی تولیدی توسط ۳۲ تولیدکننده اقدام دیگری است که در این اداره کل صورت گرفته است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما