۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۳۳۹۱

بررسی شرایط جمع آوری پلاسما در اوکراین و مصر

با آغاز جنگ در اوکراین فرایند جمع آوری پلاسما در این کشور دچار آسیب شده به‌طوریکه ۵ مرکز جمع آوری پلاسما تا کنون تعطیل شده است.
بررسی شرایط جمع آوری پلاسما در اوکراین و مصر
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ کنگره IPPC 2022 در تاریخ 14 الی 15 ژوئن 2022 (24 الی 25 خرداد 1401) در شهر برلین توسط انجمن جهانی پروتئین های درمانی پلاسما برگزارشد، در این کنگره وضعیت جمع آوری پلاسما در کشورهای مختلف از جمله اوکراین و مصر بررسی شد.

جمع آوری پلاسما در کشور اوکراین برعهده شرکت بیوفارما است، این شرکت یک پالایشگاه محصولات دارویی مشتق از پلاسمای انسانی دارد و مالک شبکه جمع آوری پلاسما است.

اهدای خون و پلاسما در اوکراین دارای قوانینی است که در سپتامبر ۲۰۲۰ وضع شده است، این قوانین شامل مواردی نظیر، ایجاد یک سیستم خونی جدید مطابق استانداردهای GMP، پرداخت غرامت به اهداکنندگان در ازای اهدای پلاسما، افتتاح مراکز خصوصی پلاسما و تأمین ۱۰۰ درصدی نیاز بیماران اوکراینی به داروهای مشتق با پلاسمای اوکراینی است.

شرکت بیوفارما در سال ۲۰۲۱ با هشت مرکز خود توانست ۵/۱۷۲ تن پلاسما را از ۵۱ هزار اهدا کننده جمع آوری کند، میانگین اهداء به ازای هر اهداء کننده ۵۷/۴ بود.
 
از ابتدای جنگ اوکراین ۲ مرکز جمع آوری بطور مستمر برای تهیه خون و پلاکت فعال بودند و تمام اجزای خون را در اختیار همه بیمارستان های اوکراین قرار دادند.

از اوایل ماه می متاسفانه فعالیت ۵ مرکز جمع آوری پلاسما متوقف شده است که بیوفارما در حال برنامه ریزی جهت بازیابی فعالیت این مراکز است.

جمع آوری پلاسما در کشور مصر:

در کشور مصر با جمعیتی حدود ۱۰۶ میلیون نفر هر فرد می تواند در سال ۱۰۴ بار پلاسما اهدا کند.

سن مجاز اهدای پلاسما در مصر 18 تا 60 سال است و حداقل وزن 50 کیلوگرم می باشد.

همچنین ۷۶ درصد از داروهای مشتق از پلاسما در این کشور را آلبومین، اینتراتکت، فاکتور۹ و مابقی را ۳۰ محصول دیگر تشکیل می دهند.

سیستم بهداشت و درمان مصر اولین همکاری بخش دولتی و خصوصی خود را با شرکت گریفولز و با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون یورویی آغاز کرد. کار ابتدا با جمع آوری پلاسما کلید خورد و سپس با انتقال فناوری و در نهایت به ساخت یک پالایشگاه محلی منجر گشت. اهداف این تفاهم نامه در بازه زمانی ۵۰ ساله تعریف شده است که شامل، دسترسی آسان کشور مصر به محصولات دارویی مشتق از پلاسما از طریق خودکفایی، بومی سازی صنعت پلاسما از طریق انتقال تکنولوژی و به رسمیت شناخته شدن بین المللی با گواهینامه ها و اعتبارنامه های محلی و بین المللی است.

این تفاهم نامه ۵ رکن اصلی دارد که ایجاد شبکه مرکز جمع آوری پلاسما با تأسیس ۲۰ مرکز، ساخت پالایشگاه پلاسما با ظرفیت پالایش یک میلیون لیتر در سال، ساخت آزمایشگاه های تست جهت اطمینان از ایمنی اهداکننده و کیفیت محصولات نهایی، ایجاد انبار پلاسما با قابلیت قرنطینه و نگهداری پلاسمای جمع آوری شده، ارکان آن هستند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما