۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
کد مطلب : ۲۱۶۲

کیت‌های تشخیصی ویروس جهش یافته کرونا را هم شناسایی می کنند

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: کیت‌های آزمایشگاهی دو هدف ژنی مختلف را همزمان در نواحی مختلف مورد شناسایی قرار می‌دهد و احتمال افزایش میزان خطای منفی کاذب آزمایشگاهی در کیت‌های موجود حتی در ویروس جهش یافته بسیار کم است.
کیت‌های تشخیصی ویروس جهش یافته کرونا را هم شناسایی می کنند
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، دکتر علیرضا ناجی روز سه شنبه با یادآوری این که تست های شناسایی ویروس کرونا پایه مولکولی دارند، اظهارداشت: تست های تشخیصی PCR از طریق نمونه‌ های تنفسی تهیه شده و از روش‌ های گوناگون از جمله سواب بینی - حلقی، حلقی و یا غرغره گلو و نمونه خلط سینه انجام می شود، نتایج این تست ها عموما طی  چند ساعت تا ۲ روز قابل دسترسی است.
وی با بیان این که هدف های ژنی برای شناسایی کرونا مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: کیت های تشخیصی معمولا بر اساس ژن N (نوکلئوپروتئین)، ژن E (انولوپ) و ژن ناحیه پلیمر طراحی می شوند.
رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این که جهش های شناسایی شده در ویروس کرونا در نقاط حساسی که کیت ها این مناطق را مورد بررسی قرار می دهند تغییرات چندانی نداشته است، ادامه داد: تغییراتی که هدف های ژنی ویروس کووید ۱۹را مورد بررسی قرار می دهند، بسیار جزئی است.
ناجی با بیان این که در حال حاضر روش های شناسایی کرونا با استفاده از کیت های تشخیصی همچنان موثر است، خاطرنشان کرد: ویروس ها میل شدیدی به بقا در طبیعت دارند و بر همین اساس مدام تغییر شکل می دهند، بنابراین باید تغییرات ژنتیکی ویروس ها در بازه های زمانی کوتاه مدت مورد بازنگری قرار بگیرد.
وی با تاکید بر این که روش های پیشگیری از کرونا همچنان ثابت و مشخص است، افزود: روش های پیشگیری تغییر نمی کنند بلکه باید اهتمام دولت ها و مردم برای قطع زنجیره کرونا و انجام رفتارهای متعهدانه بیش از پیش مورد توجه باشد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توجه به برنامه های درمانی، افزایش حداکثری میزان تست های اختصاصی کرونا،   ایزولاسیون، شناسایی و قرنطینه کردن مبتلایان به کرونا و موارد تماس آنها و اجرای سریع تر برنامه واکسیناسیون را راهکار مناسبی برای کاهش بار بیماری در جامعه دانست.
 
مرجع : دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما