۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
کد مطلب : ۲۸۲۰

پاستوکووک قابلیت مقابله همزمان با چندین سویه کرونا را دارد

رییس انستیتو پاستور ایران گفت: همه واکسن های جهان قبل از پیدایش سویه اومیکرون ساخته شده اند و باید مورد آزمایش بیشتری قرار گیرند. واکسن پاستوکووک تنها واکسن دنیا است که با بازمهندسی، قابلیت مقابله همزمان با چندین سویه کرونا را دارد.
پاستوکووک قابلیت مقابله همزمان با چندین سویه کرونا را دارد
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، علیرضا بیگلری افزود: با ظهور اومیکرون، بازمهندسی واکسن پاستوکووک و پاستوکووک پلاس را آغاز کردیم تا اگر جهش های جدید پیدا یا اومیکرون، ویروس غالب در کشور شد، بتوانیم واکسن مناسب در اختیار داشته باشیم.
وی ادامه داد: فعلا استراتژی و دیدگاه سازمان جهانی بهداشت و دنیا این است که موثرترین کار برای مقابله با کرونا علاوه بر رعایت شیوه نامه ها، استفاده از واکسن های موجود و در دسترس است. واکسن ها می توانند مرگ و میر و بیماری شدید را کاهش دهند.
رییس انستیتو پاستور ایران گفت: تمام کیت های موجود در ایران می توانند موارد کووید۱۹ چه دلتا چه اومیکرون را تشخیص دهند، اما نمی توانند مشخص کنند که این دلتا یا اومیکرون است و برای افراد جامعه مهم نیست که بدانند به اومیکرون مبتلا شده اند یا دلتا؛ چون هیچ تفاوتی از نظر درمانی و تشخیصی با یکدیگر ندارند. طراحی کیت ویژه تشخیص اومیکرون از اوایل آذرماه در انستیتو پاستور ایران، آغاز و از ۱۴ آذر ماه در آزمایشگاه های منتخب شبکه ملی آزمایشگاهی سراسر کشور توزیع شد. علاوه بر آن، این کیت ها در چندین مرحله توزیع شد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر آزمایشگاه های مرجع در همه دانشگاه های علوم پزشکی کشور، کیت تشخیص اومیکرون را در اختیار دارند، اما به عنوان اولین اقدام از این کیت مگر در موارد استنثنایی استفاده نمی کنند. مثلا برای فردی که با کسانی که در دو هفته گذشته سفر خارجی داشته اند و این فرد مبتلا به کرونا باشد، ممکن است بررسی تشخیص اُمیکرون انجام شود، اما دستورالعمل تست تشخیص اُمیکرون به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است.
بیگلری خاطرنشان کرد: در حال حاضر همه ۵۰۰ آزمایشگاه کشور می توانند آزمایش تشخیص اومیکرون را انجام دهند، اما این کار باید با سیاست مشخصی پیش رود و نباید به صورت تجاری از آن استفاده شود. بنابراین باتوجه به وضعیت های مختلف، وزارت بهداشت تصمیم های لازم را می گیرد.
 
مرجع : وبدا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما