۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۲۵۳۹

بذر و تکنولوژی ساخت واکسن کوو برکت ایرانی است

فناور پروژه واکسن کوو ایران برکت گفت: بذر این واکسن بصورت کامل ایزوله و از یک بیمار ایرانی مبتلا به کرونا گرفته شده‌است که آن را کشت دادیم و همه تکنولوژی ساخت آن داخلی و توسط دانشمندان ایرانی انجام می‌شود و کل پروژه ملی است.
بذر و تکنولوژی ساخت واکسن کوو برکت ایرانی است
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، دکتر اصغر عبدلی روز دوشنبه در نشست مجازی " بررسی واکسن کرونا ایرانی " با دانشجویان پیام نور بندرگناوه افزود: مطالعات بالینی این واکسن در چند فاز انجام خواهد شد که فاز بالینی یک، بیشتر به‌منظور ارزیابی بی خطری آن انجام شده‌است و در این فاز واکسن کوو ایران برکت در ۲ دوز با غلظت پنج و سه میکروگرم استفاده شد که در ۲ مطالعه مجزا بین افراد ۱۸ تا ۵۰ سال و سپس بین افراد ۵۱ تا ۷۵ سال انجام شد.
دانشیار ویروس شناسی انستیتو پارس تهران گفت: فاز بالینی دوم  این پروژه پس از به‌دست آوردن نتایج خوب فاز بالینی یک روی افراد بیشتری در حدود ۲۸۰ نفر و  رده سنی ۱۸ تا ۷۵ سال به عمل آمد و در این مرحله 2 شاخصه بی خطری و  ایمنی زایی مد نظر قرار گرفت.
عبدلی ادامه داد:با اتمام فاز بالینی دوم  واکسن کوو ایران برکت ، فاز بالینی سوم  با حدود ۲۰ هزار نفر داوطلب آغاز شد که با موفقیت در حال انجام است و نتایج اولیه آن به محض مشخص شدن ارایه می‌شود.
وی با ارائه توضیحاتی پیرامون مراحل تخصصی ساخت واکسن کرونای ایرانی کووایران برکت در داخل کشور و مطالعات و مراحل مختلف انجام شده آن افزود:  تحقیقات و مطالعات پیش بالینی  این واکسن از اسفند ماه سال ۹۸ همزمان با  شیوع ویروس کرونا بر اساس شرایط کشور و نیازسنجی آینده آغاز شد.
فناور پروژه واکسن کووایران با بیان اینکه بذر این واکسن کامل  ایرانی است، افزود: مطالعات حیوانی برای مطمئن شدن از ایمنی زا بودن و  عدم سمیت، روی موش، خوکچه هندی، خرگوش و میمون انجام شده است که در ابتدا سمیت تک دوز، سمیت چند دوز، تحمل موضعی را مورد بررسی قرار دادیم و  بعد از اطمینان از بی خطری برای ارزیابی ایمنی زایی چندین دوز را ارزیابی کردیم.
عبدلی با بیان اینکه مطالعات پیش بالینی  در قالب سی تی دی ( CTD ) تحویل سازمان غذا و دارو شده است:  گفت: این مطالعات در چند مرحله از سوی غذا و دارو مورد بررسی و داوری قرار گرفت.
وی افزود: پس از نهایی شدن ارزیابی های غذا و دارو، پرونده به کمیته اخلاق ارسال شد که مورد بررسی قرار گرفت و پس از آن مجوز ورود به فاز بالینی برای واکسن کوو ایران برکت صادر شد.
متخصص ویروس شناسی پزشکی  گفت: در شرایط نرمال و غیر پاندمی  ۵ تا ۱۰ سال برای تولید یک واکسن مورد نیاز است تا مورد مطالعه قرار بگیرد و به تولید برسد، اما  در شرایط پاندمی مانند شرایط کرونایی حال حاضر نیاز است تحقیقات با سرعت و شتاب بیشتری پیش رود تا بتوان از این طریق مردم را  نجات داد و شرایط را کنترل کرد.
وی بیان کرد: باتوجه به اینکه  هجمه‌های زیادی علیه کارهای علمی داخلی در کشور وجود دارد و  دارای بهترین دانشمندان و محققان در جهان هستیم، بهتر است که دانشمندان داخلی،  انتقادهای سازنده و هم افزایی در مسیر علم و صنعت داشته باشند.
وی اظهارداشت: تنها راه نجات کشور تکیه بر دانش و توان دانشمندان داخلی است و اگر محققان داخلی به خوبی و با برنامه ریزی پیش بروند، می‌توانند کشور را در صنعت واکسن و دارو بی نیاز کنند.
عبدلی با اشاره به اینکه اولویت اصلی  همه محققان کشور سلامتی مردم است، بیان کرد:  ما فرزند این ملت و مدیون این آب و خاک هستیم و دل در گرو این سرزمین داریم و نهایت سعی خود را می‌کنیم تا به دور از سیاست زدگی، عین واقعیت را به مردم کشورمان با شفافیت ارایه کنیم.
رئیس دانشگاه پیام نور گناوه گفت: باتوجه به اینکه  بیش از یک سال از شیوع کرونا می گذرد و کشورهای زیادی در راستای ساخت واکسن و ایمنی در برابر این ویروس در حال تلاش هستند ، کشور ایران نیز یکی از اولین کشورها در این زمینه است.
مجید قربانی افزود:  رهبرمعظم انقلاب اسلامی به استفاده از واکسن ایرانی تاکید فرمودند و خود ایشان نیز از همین واکسن تزریق کردند که نیاز است در مورد  واکسن‌ها برای جامعه هرچه بیشتر شفاف سازی و اطلاع رسانی شود تا ابهامات موجود برای مردم در این زمینه برطرف شود.
وی یادآورشد: در همین راستا نشست علمی بررسی واکسن ایرانی کرونا به همت دانشگاه پیام نور  و با حضور فناور پروژه واکسن کووایران برکت برگزار شده است تا به سئوالات و ابهامات جامعه در این زمینه پاسخ داده شود.
در پایان این نسشت مجازی که  به همت دانشگاه پیام نور گناوه نور گناوه برگزار شد ، فناور پروژه واکسن کووایران به سئوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما