۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۲۸۹۶

کدام ویتامین‌ها می‌توانند استرس را کاهش دهند؟

هنگام بروز استرس بسیاری از ما ممکن است به سراغ غذاها یا تنقلات برویم که اغلب آنها سرشار از چربی‌های اشباع شده یا قندهای افزوده هستند و ارتباطی با کاهش استرس ندارند اما اخیرا برخی از مطالعات ارتباط بالقوه‌ای بین ویتامین ها و استرس را گزارش می‌دهند.
کدام ویتامین‌ها می‌توانند استرس را کاهش دهند؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ سیستم عصبی مرکزی شما هورمون‌های استرس مانند آدرنالین و کورتیزول را زمانی که احساس اضطراب دارید ترشح می‌کند. این هورمون‌ها واکنش جنگ و گریز را تحریک می‌کنند تا بدن شما را آماده کند. به عنوان مثال، ضربان قلب شما ممکن است تندتر شود، فشار خون و سرعت تنفس شما افزایش یابد. قرار گرفتن در یک وضعیت استرس مزمن می‌تواند باعث مشکلات سلامتی شود. علاوه بر احساس اضطراب، برخی از افراد ممکن است افسرده شوند، برای داشتن یک خواب خوب در شب تلاش کنند یا مشکلات گوارشی را تجربه کنند.

آیا برخی مواد مغذی می‌توانند استرس را کاهش دهند؟
 مطالعات اخیر بر روی مواد مغذی مورد نیاز مغز برای عملکرد طبیعی متمرکز شده است. این می‌تواند شامل مواد مغذی مانند آنتی اکسیدان‌ها یا ویتامین‌های گروه B باشد. بهترین راه برای دریافت آنها از طریق غذاهایی است که می‌خورید. به عنوان مثال میوه‌ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان‌ها به همراه سایر مواد مغذی هستند که ممکن است برای ارتقای سلامت با هم کار کنند و بسیاری از غذاها انواع ویتامین‌های B را به طور طبیعی فراهم می‌کنند، از جمله این موارد غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، محصولات لبنی، حبوبات و گوشت است.

برخی از مطالعات همچنین ارتباط بالقوه‌ای بین ویتامین D و کاهش استرس را گزارش می‌دهند. با این حال، بدن شما برای عملکرد طبیعی به آن نیاز دارد. غذاهای حاوی ویتامین D عبارتند از ماهی‌های چرب، تخم مرغ، لبنیات غنی شده و محصولات سویا و برخی از قارچ‌ها که در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار دارند. لازم به ذکر است اصلی‌ترین منبع ویتامین D نور خورشید است.

آیا مکمل‌های ویتامین با استرس مقابله می‌کنند؟
وقتی صحبت از غذا و استرس به میان می‌آید، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای بدن خود انجام دهید این است که یک سبک تغذیه متعادل و سالم را انتخاب کنید. شرکت در فعالیت بدنی منظم نیز برای مدیریت استرس مفید است. حداقل پنج دقیقه ورزش در روز می‌تواند مفید باشد. یک متخصص تغذیه می‌تواند به شما کمک کند تا یک برنامه غذایی سالم فردی ایجاد کنید که شامل ترجیحات غذایی و اهداف خاصی برای فعالیت بدنی باشد.

گروه دیگری از پژوهشگران معتقدند که می‌توان استرس روزمره و بی‌مورد را با مصرف ویتامین B کنترل کرد. ویتامین B ضمن ایجاد احساس آرامش و کاهش اضطراب، به افراد کمک می‌کند که حس بهتری نسبت به زندگی داشته باشند.
 
به‌طور کلی ویتامین‌های گروه B از مثبت‌ترین ویتامین‌ها برای سیستم اعصاب محسوب می‌شوند. این گروه ویتامین‌ها با تقویت سیستم اعصاب، قدرت تمرکز، آرامش و حتی تنظیم خواب افراد را بر عهده دارند. به‌طور کلی، توصیه می‌شود افرادی که مضطرب هستند، روی تغذیه خود نیز دقت بیشتری کرده و از مصرف مکرر کافئین‌ها یا خوراکی‌های محرک، خودداری کنند.
جالب است بدانید که ویتامین‌های گروه B مانع از گرفتگی عضلات و اسپاسم‌های عصبی می‌شوند و در نتیجه احساسات مثبت‌تری برای فرد ایجاد می‌کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما