۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸
کد مطلب : ۳۱۳۰

گروگان گیری دولت قبل با ارز ترجیحی دارو

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: دولت قبل با آوردن ارز ترجیحی سلامت مردم را به گروگان گرفت و اختصاص ارز دولتی گره کوری بود که به صنعت داروسازی زده شد.
گروگان گیری دولت قبل با ارز ترجیحی دارو
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر بهرام دارایی افزود: در گذشته ارزی که برای صنعت دارو در نظر گرفتند، هر سال کاهش دادند، برخی داروها تنها یک تامین کننده در دنیا دارند و ما باید در نوبت قرار بگیریم، بانک مرکزی دو بار در سال گذشته ارز دارو را قطع کرد که همین موضوع باعث می‌شود که برنامه‌ریزی برای تامین دارو با مشکل مواجه شود و از طرفی کمبود دارو، مردم را دچار مشکل می‌کند، دولت قبل با آوردن ارز ترجیحی سلامت مردم را به گروگان گرفت.

وی ادامه داد: کمبودهای مقطعی از جمله عواقب تخصیص ارز دارو است. وضعیت تخصیص ارز دارو مانند عقربه‌های ساعت است و ارز باید هر لحظه برقرار باشد. برخی افراد که به بیماری‌های سخت مبتلا هستند و دچار نقص مادرزادی هستند با تخصیص نیافتن به موقع ارز دچار مشکل می‌شوند. اختصاص ارز دولتی گره کوری بود که به صنعت داروسازی زده شد و باز کردن آن کار آسانی نیست، وقتی صنعت دارو شرطی می‌شود قطع آن ممکن است مشکلاتی برای بیماران ایجاد کند.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: دارو در دنیا با قیمت‌های مختلف عرضه می‌شود، متاسفانه عده‌ای در کشور با سو استفاده از ارز ترجیحی فاکتورسازی کردند و دچار تخلفاتی شدند که پرونده این شرکت‌ها تحویل مراجع قضایی شده است. همچنین قاچاق معکوس دارو در کشور رواج یافت و به طور مثال انسولین از کشور ما خارج می‌شد و از کشور افغانستان به کشورهای دیگر قاچاق می‌شد. در ترکیه انسولین حدود ششصد هزار تومان به فروش می‌رسد اما این دارو در کشور ما با قیمت بیست الی سی هزار تومان به فروش می‌رسد.

دکتر دارایی گفت: پوشش بیمه در زمینه دارو به خوبی عمل نمی‌کند هنوز زیرساخت‌های اختصاص ارز دولتی به بیمه‌ها و و حذف ارز دولتی به صنعت مهیا نشده است و اختصاص ارز دارو کماکان ادامه دارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما