۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۴
کد مطلب : ۳۱۶۱

بررسی تغییر نظام ارزی دارو در کمیته های تخصصی

مدیرکل مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت گفت: کمیته‌های بررسی اجرای طرح تغییر نظام ارزی دارو از فروردین ماه ایجاد شده و گروه‌های تخصصی در حال تنظیم و ارزیابی الکترونیک شدن فرآیندها، نحوه قیمت گذاری داروها بر اساس نرخ جدید، پرداختی بیماران و تامین اعتبار بیمه‌ها هستند.
بررسی تغییر نظام ارزی دارو در کمیته های تخصصی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ سید جواد طبائیان افزود: طی دو سال اخیر سالانه حدود ۲.۵ تا سه میلیارد دلار ارز ترجیحی برای وزارت بهداشت مصوب شده بود، امسال هم پیش‌بینی می‌شود که ارز دارو بین سه تا ۳.۵ میلیارد دلار مورد نیاز باشد.

مدیرکل مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر فرانشیز در قسمت سرپایی بابت دارو و ملزومات پزشکی ۳۰ درصد است یعنی فردی که بیمار می‌شود و می‌خواهد نسخه‌ای را از داروخانه بگیرد، ۳۰ درصد مبلغ را خودش می‌پردازد و ۷۰ درصد آن را بیمه پرداخت می‌کند. حال وقتی قیمت داروها چند برابر شود، به همین نسبت ۳۰ درصد پرداختی بیماران هم بیشتر می‌شود که البته برای این موضوع فکر شده که پوشش بیمه‌ای داروها افزایش یابد. به عنوان مثال اگر در حوزه سرپایی اکنون بیمه ۷۰ درصد را پوشش می‌دهد، این ۷۰ درصد را باید بر اساس نرخ‌های استخراجی افزایش دهند و بین ۷۰ تا ۹۰ درصد اضافه کنند تا رقم کلی پرداختی مردم افزایش نیابد.

وی افزود: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مابه‌التفاوت آن باید به صورت ریالی به بیمه‌ها پرداخت شود و بیمه سطح پوشش دارو را افزایش دهد؛ به طوری که سال گذشته اگر بیماری دارویی را ۱۰ هزار تومان می‌خرید، امسال هم آن بابت آن ۱۰ هزار تومان بپردازد.

طبائیان گفت: تا زمانی که ارز ترجیحی وجود دارد، شرکت‌ها دائما در انتظار تخصیص و تایید وزارت بهداشت برای دریافت ارز ترجیحی هستند و در بانک مرکزی هم مدت‌ها برای تامین ارز منتظر می‌مانند، در حالی که اگر این ارز را خودشان به صورت آزاد و نیمایی تامین کنند هم واردات زودتر انجام می شود و هم تولید داخلی افزایش می‌یابد. این موضوع باعث شفافیت در بخش مالی دارو و درمان می‌شود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما