۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۳۵۶۸

پزشکان خانواده در استان های پایلوت هم آب رفتن

معاون فنی و نظارت سازمان نظام‌پزشکی گفت: طرح پزشک خانواده سال‌هاست در دو استان فارس و مازندران اجرا می شود اما درآمد یک پزشک خانواده شهری به حدی پایین است که نه تنها پزشکان بیشتری به طرح نپیوستند بلکه روز به روز همان موارد قبلی هم مثل برف آب می‌شوند.
پزشکان خانواده در استان های پایلوت هم آب رفتن
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر علی سالاریان افزود: برای اجرای برنامه پزشک خانواده باید هزینه خدمات به شکل واقعی برآورد شود، در دو استان فارس و مازندران سال‌هاست که پزشکی خانواده در حال اجرا است اما مشکلات زیادی وجود دارد و پزشکانی که در این طرح ارائه خدمت می‌کنند و مراقبین سلامت و ماماها همگی گلایه دارند، این گلایه‌ها ناشی از نحوه و میزان پرداخت ها است.

وی افزود: پرداختی های این طرح با واقعیت‌های اقتصادی روز همخوانی ندارد و سبب نارضایتی پزشکان می‌شود بطوریکه یا مهاجرت می کنند یا به سایر مشاغل روی می آورند. اینکه بگوییم می‌خواهیم پزشکی خانواده و نظام ارجاع داشته باشیم، خیلی خوب است اما به صرف گفتنِ، این اقدام انجام نمی‌شود و ابتدا باید پایه‌های کار انجام شود.

سالاریان تاکید کرد: اگر طبق گفته‌های مسئولین وزارت بهداشت قرار است پزشک خانواده اجرا شود باید هزینه خدمات سلامت به صورت واقعی برآورد شود نه این چیزی که الان بیمه‌ها پرداخت می‌کنند. بنابراین نکته مهم و اساسی این است که دولت هزینه لازم را برای پزشک خانواده متقبل شود.

وی با بیان اینکه راه حل برطرف شدن مشکلات بهداشتی و درمانی در کشور استقرار پزشک خانواده و نظام ارجاع است،‌ گفت: این کار باعث می‌شود دسترسی بهتری به خدمات سلامت ایجاد شود و در نهایت میزان هزینه‌های دولت در عرصه‌های درمانی کاهش یابد. به عنوان مثال بیماری افراد زودتر توسط پزشک خانواده کشف می‌شود تا قبل از اینکه با گرید بالا (بیماری پیش رفته) مراجعه کنند، تحت درمان قرار گیرند. با این اتفاق امید به زندگی مردم افزایش یافته و در عین حال میزان هزینه افراد و دولت برای سلامت کاهش می‌یابد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما